A A+ A++

PKP PLK wprowadziło zmiany do harmonogramu prac na budowie tunelu średnicowego w Łodzi. To oznacza, że jest kolejne opóźnienie i termin zakończenia budowy oddala się.

Opóźnienie na budowie tunelu średnicowego

Po katastrofie budowlanej, gdy zawaliła się część kamienicy przy alei 1 Maja 23 w Łodzi, PKP PLK przyznały, że konieczna jest zmiana harmonogramu prac. Terminy zakończenia kolejnych etapów prac budowlanych zależą przede wszystkim od tego jak szybko będą tarcze drążyć tunel oraz czy nie dojdzie do kolejnych niespodziewanych zdarzeń budowlanych. Tarcza nie drąży tunelu od 7 września.


Czytaj też: Zawaliła się ściana kamienicy na trasie drążenia tunelu


Kilka dni po pierwszym obsunięciu ściany kamienicy przy alei 1 Maja 23 doszło do kolejnych niebezpiecznych zdarzeń budowlanych. Między innymi zawalił się częściowo dach budynku. Wykonawca tunelu średnicowego zabezpieczył teren i złożył w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dokumenty, które miały być podstawą do wydania zgody na wznowienie prac na budowie tunelu średnicowego.

Ponowna analiza stanu kamienic

Na razie prace na budowie tunelu średnicowego nie zostaną wznowione i tarcza „Katarzyna” nie będzie kontynuowała drążenia tunelu. Wykonawca musi uzupełnić dokumentację.

Wykonawca inwestycji – PBDiM jest w trakcie kompletowania wymaganej przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego dokumentacji, która potwierdzi możliwość bezpiecznego wznowienia robót na podstawie przeprowadzonej oceny stanu technicznego oficyn dotkniętych zdarzeniem – mówi Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

Od czasu katastrofy budowlanej przy alei 1 Maja 23 w Łodzi, pracuje też specjalna komisja, która ma wyjaśnić przyczyny zawalenia się części kamienicy. Równocześnie w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Łodzi przygotowywana jest specjalna ekspertyza, na której podstawie mają zostać określone metody napraw i wzmocnień uszkodzonych części budynku.

Chciałbym podkreślić, że stan budynków w najbliższym sąsiedztwie drążonego tunelu jest na bieżąco monitorowany. Urządzenia pomiarowe potwierdzają stabilny stan kamienic – mówi Rafał Wilgusiak.

Przedstawiciele PKP PLK jak i wykonawcy wskazują, że na budowie tunelu średnicowego wprowadzono już wcześniej sporo zabezpieczeń. Pod niektóre kamienice wpompowano mieszankę betonową, która wzmocniła konstrukcje starych kamienic.

Po katastrofie budowlanej w centrum Łodzi wykonawca i inwestor chcą przeprowadzić ponowną analizę wszystkich budynków, pod którymi ma przejść „Katarzyna”.

Kamienica do wyburzenia, tarcza pod szkołą

Podjęta też została ostateczna decyzja o wyburzeniu kamienicy przy alei 1 Maja 16. Budynek jest vis a vis kamienicy, w której doszło do katastrofy budowlanej.

Prace wyburzeniowe rozpoczną się po uzyskaniu pozwoleń i zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale już teraz wykonawca przygotowuje i zabezpiecza nieruchomość oraz rozpoczął demontaż stolarki okiennej i drzwiowej – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Łodzi.

Wkrótce po wznowieniu prac na budowie tunelu średnicowego, tarcza „Katarzyna” znajdzie się pod budynkiem Szkoły Podstawowej nr 36. To oznacza, że uczniowie będą mieli przeorganizowane zajęcia.

W czasie drążenia tunelu pod szkołą, lekcje nie będą prowadzone. Nie będzie też w budynku ani uczniów ani nauczycieli czy innych pracowników placówki edukacyjnej. Zajęcia zostaną zorganizowane w formie zdalnej albo w innych szkołach. O najkorzystniejszym rozwiązaniu dla dzieci zadecydują rodzice.

Nowy harmonogram prac

Z kamienic przy alei 1 Maja oraz ulicy Próchnika wyprowadzono ponad 250 osób. Zostali ulokowani w hotelach i nie wiadomo, kiedy będą mogli bezpiecznie wrócić do swoich mieszkań. Inwestor (PKP PLK) poinformował, że zgodę na powrót do swoich mieszkań, dostaną dopiero po wyjściu tarczy TBM spod kamienic i upewnieniu się, że w budynkach jest bezpiecznie.

Osoby, które straciły mieszkania w katastrofie na budowie tunelu średnicowego mają dostać nowe lokale. Znaleźć mają je wspólnie łódzki magistrat i wykonawca tunelu.

Nowy harmonogram prac zakłada, że budowa prace na budowie tunelu średnicowego zostaną zakończone w czerwcu 2025 roku. Później prowadzone będą prace wykończeniowe, testy i odbiór techniczny. Pierwsze pociągi tunelem średnicowym pod Łodzią pojadą w grudniu 2026 roku.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMarsz promujący “wartości podlaskie” miał poprzedzić Marsz Równości. Nacjonaliści nie przyszli, zostawili tylko bazgroł
Następny artykułCzy mogę zjeść ogórki kiszone, które od roku stoją w piwnicy?