A A+ A++

Postępowanie zostało przeprowadzone w trybie procedury negocjacyjna bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Wartość umowy to 3 389 691,24 PLN/751 411,24 EUR netto.

Jak podał Inspektorat Uzbrojenia w uzasadnieniu do takiego trybu postępowania, planowane do pozyskania żurawie dużego udźwigu na samochodzie zostały wprowadzone na wyposażenie Sił Zbrojnych RP na podstawie Rozkazu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego nr 721/Log/P4 z dnia 17 lipca 2006 r.

Zgodnie ze stanem ewidencyjnym przedmiotowe żurawie dużego udźwigu na samochodzie w ilości 122 egzemplarzy pozyskano dla WP w latach 2001–2019 od Cargotec Poland Sp. z o.o. Dostawy podstawowe realizowane były do 2013 roku (116 egz.), a ich pierwsze wznowienie nastąpiło w 2019 r.

Z tego też powodu IU MON prowadził negocjacje wyłącznie ze spółką Cargotec Poland, gdyż tylko ona posiada wyłączne prawa do dokumentacji technicznej. Równocześnie podwozia tych pojazdów (Jelcze serii 800) eksploatowane są jako podwozia bazowe pod specjalistyczne zabudowy (ponad 300 egz., np.  Jelcz P862D.43 z zestawami samozaładowczymi Multilift MK IV). Zgodnie z obowiązującymi przepisami żurawie przeznaczone są do eksploatacji w Siłach Zbrojnych RP w okresie nie krótszym niż 20 lat. Zakup żurawi dużego udźwigu na samochodzie u dotychczasowego wykonawcy (Cargotec), spowoduje uzupełnienie parku samochodowego pojazdami posiadającymi jednakową konstrukcję, charakterystyki techniczne oraz technologię naprawy. Zapewni to kompatybilność w trakcie ich użytkowania, obsługiwania, naprawy oraz zaopatrzenia w techniczne środki materiałowe (tśm).

Co równie istotne w celu zabezpieczenia wykonywania wymaganych obsług oraz napraw bieżących ww. samochodów przeszkolono wytypowaną kadrę zawodową oraz pracowników wojska. Zakup sprzętu u dotychczasowego wykonawcy pozwoli na wykorzystanie istniejącej bazy obsługowo-remontowej dedykowanej do już eksploatowanych żurawi.

Pozyskanie alternatywnych żurawi dużego udźwigu posiadających specjalnie dla nich zaprojektowane wyposażenie specjalistyczne, dostosowanie ich do transportu lotniczego z wykorzystaniem samolotów US Air Force, zgodnie z Certyfikatem wystawionym przez Air Transportability Test Loading Activity, o analogicznych parametrach taktyczno-technicznych i ukompletowaniu, bez specjalnego dostosowania realizowanego na etapie produkcji jest niemożliwe. Przystosowanie oferty rynku do wymagań SZ RP oraz osiągnięcie zdolności do obsługi i napraw innych żurawi mogłoby ewentualnie nastąpić nie wcześniej niż w 2024 roku, co spowodowałoby brak możliwości działania jednostek wojskowych zgodnie z ich przeznaczeniem.

Zamawiane żurawie dużego udźwigu na samochodzie ciężarowym stanową wyposażenie m.in. nowo powstających jednostek wojskowych wchodzących w skład Wojsk Obrony Terytorialnej, 18 Dywizji Zmechanizowanej oraz Wielonarodowej Dywizji Północ-Wschód w Elblągu.

Dodatkowo dostawy ww. żurawi zostały ujęte w ramach Programu mobilizacji gospodarki na lata 2017–2026. Brak kontynuacji zakupów żurawi na podstawie karty katalogowej, może spowodować zagrożenie utrzymania zdolności krajowego potencjału przemysłowego w obszarze ich produkcji i może powodować zagrożenia w realizacji zadań ujętych w procesie mobilizacyjnego rozwinięcia Sił Zbrojnych RP w zakresie dostaw przedmiotowego sprzętu, w ramach Programu mobilizacji gospodarki.

Będące przedmiotem opisywanego postępowania żurawie dużego udźwigu na samochodzie, to tzw. „hds-y” zamontowane na ciężarówce, czyli samochody ciężarowe Jelcz 862D.43 z żurawiem HIAB 855 EP-5 z ramieniem o maksymalnym wysięgu 14 m. Udźwig żurawia wynosi od około 5 do 18 t, w zależności od odległości z jakiej podnoszony jest ładunek.

Nośnikiem żurawi jest szosowe czteroosiowe podwozie Jelcza 862 z napędem na dwie z czterech osi (układ jezdny 8×4) w wersji skrzyniowej. Maksymalna masa całkowita pojazdu to 30,05 t (techniczna 38t). Napęd stanowi silnik Iveco Cursor 10 o mocy 430 KM połączony z 16-biegową przekładnią mechaniczną.

Dzięki zamontowanym żurawiom i parametrom technicznym ciężarówki te mogą prowadzić nie tylko prace załadunkowo-rozładunkowe, ale również same transportować 18-tonowe kontenery, a nawet ważące około 14 ton BWP-1.

Jelcze z Hiabami wykorzystywane były na misjach poza granicami kraju, m.in. w Afganistanie i Czadzie.

Co ciekawe Wojsko Polskie nie posiada na wyposażeniu specjalistycznych żurawi samojezdnych, jak Liebherr G-LTM, czy Grove GMK4060HC.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProgram TV na wtorek 26 maja – “Dzień Matki”, “Kobiety pragną bardziej”, “Ludzkie dzieci”
Następny artykułPolicja rozbiła grupę dokonującą oszustw metodą “na Blik”