A A+ A++

Gdyby osobom w waszym otoczeniu mało było dowodów na pozytywny wpływ gier, mamy kolejny. Nowe badania sugerują, że granie poprawia zdolności poznawcze, a pozytywny wpływ pozostaje z graczami na lata.

Badania pochodzą z Uniwersytetu w Katalonii. Brało w nim udział 27 osób w wieku od 18 do 40 lat, które albo grały w gry w przeszłości, albo nigdy nie miały z nimi do czynienia. Każdy został przebadany pod kątem zdolności poznawczych, zanim otrzymał możliwość udziału w sesjach grania – przez 1,5 godziny dziennie w ciągu 10 kolejnych dni. Następne testy miały miejsce od razu po tych 10 dniach, a kolejne – po 15 dniach przerwy.

Pozytywny wpływ gier jest jasny

W badaniu wykorzystano grę Super Mario 64, w przypadku której już jakiś czas temu udowodniono, że ma wpływ na zmiany struktury ludzkiego mózgu. Jedna z badanych grup poddana została dodatkowo technice TSM – nieinwazyjnej stymulacji mózgu, dzięki której uczeni chcieli sprawdzić czy uda się poprawić zdolności tej grupy w grach.

Uczestnicy z obu grup poprawili swoje zdolności jeśli chodzi o grę – wiadomo, ćwiczenie czyni mistrza – ale nie miało to wiele wspólnego z użyciem TSM. Co najbardziej ciekawe jednak, badani mieli diametralnie inne wyniki zanim rozpoczęli sesje grania, ale po 15 godzinach spędzonych z grą ich zdolności mniej więcej się wyrównały.

Badania potwierdzają, co jako gracze wiemy od dawna

Pierwotnie celem badania miało być sprawdzenie, czy połączenie gier z nieinwazyjną stymulacją mózgu może zostać wykorzystane do poprawy umiejętności poznawczych, ale w efekcie okazało się, że stymulacja TSM nie ma większego wpływu. Uczeni zaczęli więc spoglądać w kierunku innych czynników, które mogą wyjaśniać różnice w wynikach przed i po testach. Wykluczono wiek i płeć, pozostawiając jedną zmienną – kontakt z grami w przeszłości. Uczeni odkryli, że czas spędzony z grami w okresie dorastania ma wpływ na to, że badanym znacznie lepiej szło rozwiązywanie zadań w czasie testu niż w przypadku osób, które takiego kontaktu z grami nigdy nie miały. Nawet pomimo faktu, że jedna testowa gra (Super Mario 64) wyrównała szanse badanych osób, okazało się, że efekty pozostały z nimi przez lata, nawet jeśli osoby te od wieku młodzieńczego już nie miały bliższej styczności z graniem.

Uczeni zaznaczają jednak, że o ile gry mają pozytywny wpływ na pewne zad … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł17-latek spędzi wakacje w areszcie. Miał prawie 3 tys. porcji marihuany
Następny artykułSprawa pełnego składu Trybunału Konstytucyjnego. Komisja Ustawodawcza podjęła decyzję