Nowoczesne, bezpieczne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym – za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji miasto kupuje cztery miejskie autobusy zasilane olejem napędowym. 12 października 2021 r. podpisano umowę na dostawę pojazdów z firmą Solaris.
– Toruń kupuje kolejne autobusy, które będą wozić mieszkańców naszego miasta i wszystkich korzystających z komunikacji miejskiej. Będą to cztery nowoczesne pojazdy zasilane wprawdzie olejem napędowym, ale spełniające najwyższą normę emisji EURO 6 – mówi prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów uruchomiono 31 maja 2021 r. Termin składania ofert mijał 16 lipca 2021 r. Do przetargu stanęły dwie firmy: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z ofertą ponad 5,4 mln zł brutto i EvoBus Polska Sp. z o.o. z ofertą ponad 6,7 mln zł brutto. Za korzystniejszą uznano ofertę Solaris. Dostawy planowane są w terminie 240 dni od daty podpisania umowy.
Ze strony MZK umowę podpisał Prezes Zarządu MZK w Toruniu sp. z o.o. Zbigniew Wyszogrodzki, zaś ze strony wykonawcy – Kierownik Sprzedaży Region Północ Solaris Bus& Coach sp. z o.o. Jakub Zakrzewski.
– Dziękuję serdecznie za wieloletnie zaufanie, którym nas Państwo obdarzyli. Naszych autobusów w Toruniu jest niemal osiemdziesiąt. Jestem przekonany, że pasażerowie i mieszkańcy Torunia będą zadowoleni i usatysfakcjonowani z czterech doskonale wyposażonych dieslowskich autobusów spełniających normę EURO 6 – zapewnia Kierownik Sprzedaży Region Północ Solaris Bus& Coach S.A. Jakub Zakrzewski.
Nowe autobusy będą takie same jak Solarisy, które trafiły do Torunia w kwietniu br. Będą zasilane olejem napędowym, z silnikami spełniającymi najnowsze normy EURO 6 (emitujące 10-krotnie mniej szkodliwych substancji niż wozy poprzedniej generacji), przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, wyposażone między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika. W stosunku do starszych modeli (np. z 2018 r.) przeszły facelifting polegający na zmianach w wyglądzie ściany przedniej autobusu. Dzięki temu zredukowano opory powietrza w czasie jazdy, co przyczyni się do mniejszego spalania paliwa i mniejszego zabrudzenia boków autobusu w trakcie niekorzystnych warunków pogodowych.
Zakup nowego taboru pozwoli na częściowe wycofanie Jelczy z dalszej eksploatacji. Całkowicie planuje się je wycofać po dostawie nowych diesli, na które właśnie podpisano umowę oraz autobusów elektrycznych, które przyjadą do Torunia w 2022 r.
Poprzednie dostawy nowych autobusów:
- 2018 r. – 14 hybrydowych MAN-ów (łączna wartość 24 802 212,00 zł brutto) i 21 Solarisów z silnikiem Diesla (łączna wartość 25 538 121,00 zł brutto);
- 2021 r. – 8 Solarisów z silnikiem Diesla (łączna wartość 10.437.288,00 zł brutto).
Plany dostaw i zakupów kolejnych autobusów dla Torunia:
- 30 września ub.r. podpisano umowy na dostawy sześciu autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania. Nowe pojazdy dostarczy Solaris Bus & Coach S.A. za 16.730.091,00 zł brutto. Za zaprojektowanie oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych odpowiada konsorcjum firm Ekoenergetyka – Polska i Westa Building za kwotę 4.679.190.26 zł brutto. Dostawa powinna zostać zrealizowana pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku.
- MZK złożył wniosek aplikacyjny na dofinansowanie zakupu kolejnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez NFOŚiGW; zainteresowanie programem było duże; uzyskaliśmy dofinansowanie na 4 autobusy; przetarg planowany w br., dostawy planowane w 2023r.
Galeria zdjęć: Lech Kamiński
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS