Koleje Dolnośląskie podpisały 29 września umowę na zakup w Pesie pięciu pięcioczłonowych pociągów Elf 2.
Wartość zamówionych w Pesa Bydgoszcz pociągów to 145 milionów złotych. Przewoźnik sfinansuje je częściowo wkładem własnym, pozyskanym z kredytu inwestycyjnego, resztę funduszami unijnymi w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach za 22 miesiące i zostaną skierowane do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Będą realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.
Czytaj więcej w: Stadler i Koleje Mazowieckie podpisały trzecią umowę wykonawczą
Nowy tabor jest klimatyzowany, elektryczne zespoły trakcyjne mieszczą po 286 pasażerów na miejscach siedzących, a łącznie z miejscami stojącymi blisko pół tys. Maksymalna prędkość jazdy wyniesie 160 km/h.
Na pojeździe został zabudowany system ETCS poziomu drugiego /baseline w wersji 3.4.0/ umożliwiający sterowanie ruchem z wykorzystaniem cyfrowej, dwukierunkowej transmisji radiowej.
Koleje Dolnośląskie mają poważne plany rozbudowy. – W spółce przygotowujemy już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez UMWD, szukamy również źródeł finansowania na 20 kolejnych Elfów 2, które możemy zamówić w ramach opcji – zapewnia prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.
Czytaj więcej w: Kolej magnetyczna wraca na niemieckie tory
Koleje Dolnośląskie inwestują, w tym roku poza składami elektrycznymi i spalinowymi zakupiły także pociągi hybrydowe. Za dwa hybrydowe zespoły trakcyjne Newag otrzymał 56,3 mln zł brutto. Przewoźnik wznosi wartą 30 mln zł halę napraw pociągów.
Koleje Dolnośląskie w 2019 roku przewiozły blisko 14,1 mln pasażerów, o ponad 2,4 mln więcej niż rok wcześniej. Tabor wykonał o 5% więcej pracy eksploatacyjnej niż w latach poprzednich. – Walka z wykluczeniem transportowym i rozwój kolei na Dolnym Śląsku to jedno z priorytetowych działań zarządu Województwa Dolnośląskiego. By realizować te plany sukcesywnie przejmujemy, rewitalizujemy trasy kolejowe i inwestujemy w nowoczesny tabor. Wierzę, że to inwestycja w przyszłość, a nowe ekologiczne, komfortowe i bezpieczne pociągi zachęcą jeszcze większa liczbę Dolnoślązaków do korzystania z kolei – przekonuje marszałek województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski.
Czytaj więcej w: Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe
Pesa dostarczyła do tej pory prawie 200 elektrycznych zespołów trakcyjnym, w tym 42 Elfy2, czyli zespoły najnowszej generacji produkowane w Bydgoszczy. Spółka produkuje Elfy2 dla Kolei Wielkopolskich i Małopolskich.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS