A A+ A++

Przypomnijmy, decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który – według szacunków spółki – w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Zobacz także

W ostatnim czasie w wielu miastach i gminach odbywały się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu linii kolei szybkich prędkości Katowice – granica państwa – Ostrawa. To ważny temat dla mieszkańców Śląska, który wciąż budzi kontrowersje i spore emocje.

Choć przebieg rozmów nie zawsze był owocny, o czym pisaliśmy przy okazji odwoływanych konsultacji <<CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?>>, ostatecznie dziś (22 marca 2023), ponad 7 tys. zebranych uwag i prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami pozwoliły na wybranie wariantu inwestorskiego dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice – Ostrawa.

W Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach odbyła się dziś w tej sprawie konferencja prasowa, w której wzięli udział zarówno przedstawiciele CPK, jak i związani ze Śląskiem politycy i parlamentarzyści.

Spotkanie rozpoczął Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki, a zaraz po nim głos zabrał wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Obok niego udział w konferencji wzięli także wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, minister Marcin Horała.

Ponieważ nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta wykluczonego kolejowo, do Katowic przybył pochodzący stamtąd poseł Grzegorz Matusiak, a także związany ze Śląskiem senator RP Wojciech Piecha.

Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano kluczowość inwestycji, oraz przewagę zysków nad stratami.

Sieci połączeń tworzone przez CPK często kojarzone są z lotniskiem, ale korzystający z nick pasażerowie to będzie mniejszość – przekonywał Marcin Horała. – Za to sprawnie będzie można przemieszczać się po Polsce: do Warszawy, Trójmiasta, na Mazury.

Zdaniem przedstawicieli spółki CPK, inwestycja ma wymiar międzynarodowy i jest kluczowa dla storzenia spójnego systemu transportowego Europy Środkowo-Wschodniej, choć jej realizacja nie jest prosta – na to wpływ ma przede wszystkim specyficzny teren – na który składają się m.in. szkody górnicze, duże zurbanizowanie – te czynniki utrudniają prowadzenie nowych linii.

Wybranie optymalnego wariantu na tym odcinku było wyzwaniem projektowym. Budowa Kolei Dużych Prędkości wymaga dotrzymania ściśle określonych parametrów technicznych (związanych m.in. z geometrią toru). Tymczasem w tym regionie Polski znajdują się liczne obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo. Planowania nie ułatwiają też rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 – zaznacza biuro prasowe CPK.

CPK: wariant W72 nie jest idealny, bo takich rozwiązań nie ma

Staraliśmy się wszelkie rozwiązania rozważyć, przeliczyć, sprawdzić, czy są one optymalne – zapewniał Maciej Pańczak z CPK, koordynator ds odcinka Katowice-Ostrawa.

Dodał, że wokół inwestycji prowadzone są liczne działania manipulacyjne, które mają na celu straszenie mieszkańców.

Specjaliści CPK starali się stworzyć rozwiązanie nie idealne – bo takich nie ma, jak w życiu. Wariant, który został wybrany jako inwestorski to ten, który zakłada najmniej wywłaszczeń – dodał.

Maciej Pańczak przedstawił pokrótce harmonogram prac STEŚ. Następnie przeszedł do prezentacji wybranego wariantu inwestorskiego.

CPK ujawnia wariant inwestorski. Tak będzie przebiegać linia Katowice – Ostrawa

W minionym roku kolejnym konsultacjom społecznym, analizie wielokryterialnej oraz analizie kosztów i korzyści poddano cztery warianty przebiegu linii Katowice – Ostrawa: W71, W72, W73 i W74.

Ostatecznie przeprowadzona analiza wskazała, że najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa będzie realizacja wariantu W72.

Jak zaznaczył Maciej Pańczak, wybrany przez spółkę wariant okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń. Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach.

Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:

  • budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie,
  • możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim,
  • dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju
  • nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.

Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pozostałe warianty przebiegu linii możecie zobaczyć w galerii powyżej. Co sądzicie o wybranej propozycji?

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGeodeta, logistyk a może ekonomista? – Dzień Otwarty w ZSP nr 2
Następny artykułCo dalej z cenami mieszkań? Ekonomiści PKO BP prognozują