A A+ A++

Wygodnymi składami z Elbląga przez Frombork do Braniewem i z potworem? Powraca temat reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Władze województwa warmińsko-mazurskiego rekomendowały ministrowi infrastruktury podjęcie modernizacji trasy Elbląg – Braniewo.

W marcu od radnego wojewódzkiego Marcina Kazimierczuka wyszedł pomysł na reaktywację Kolei Nadzalewowej. Inspiracją był opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury założenia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, nazywanego Programem Kolej Plus.

Jak argumentował pomysłodawca w uzasadnieniu, „projekt uchwały nie pociąga za sobą obciążenia budżetu województwa”, a „obecnie na liście projektów planowanych do realizacji nie ma żadnego zgłoszenia z województwa warmińsko-mazurskiego”.

— Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta: Elbląg i Braniewo — wyjaśnia Kazimierczuk. — Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych nie tylko do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka, ale także, z wykorzystaniem promu pasażerskiego przez Zalew Wiślany, do Krynicy Morskiej, do której dojazd drogowy jest utrudniony z powodu korków. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym.

Jak dodał, przywrócenia kursowania składów na wspomnianej trasie byłoby także „komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej”. Kolej Nadzalewowa mogłaby też być przyczynkiem do uruchomienia połączenia z obwodem kaliningradzkim.

Wiosną radni sejmiku wojewódzkiego jednak nie chcieli podjąć dyskusji na temat reaktywacji tej trasy, i nie zgodzili się na włączenie do programu jednej z sesji punktu dotyczącego podjęcia w tej sprawie rezolucji.

Od tego czasu minęło dziewięć miesięcy i… najwidoczniej coś się zmieniło.

— Nasze województwo to specyficzny region, bardzo duży, choć słabo zaludniony, stąd sprawna organizacja transportu publicznego to dla nas wszystkich duże wyzwanie – mówił marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin podczas konferencji poświęconej rozwojowi kolei na Warmii i Mazurach.. – To jednak jedno z kluczowych zadań samorządów wszystkich szczebli, ale samorząd województwa traktuje ten obowiązek jak swego rodzaju misję.

Wicemarszałek Marcin Kuchciński podkreślał, że w regionie ponad 45 procent podróżnych to uczniowie i studenci, kolejnych blisko 40 procent to pasażerowie, którym przysługują ulgi, zatem odbiorcy usług kolejowych to jeżdżący do szkoły, na uczelnie, do pracy i do domu.

Jak podaje serwis prasowy urzędu marszałkowskiego, lokalni samorządowcy zgłaszali tymczasem podczas konferencji zapotrzebowanie na otwieranie kolejnych połączeń. W efekcie województwo zgłosiło do Ministra Infrastruktury propozycje modernizacji m.in. linii kolejowej nr 254 na odcinku Elbląg – Frombork – Braniewo.

Łukasz Razowski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCIS: Betlejemskie Światło Pokoju w Parlamencie. Spotkanie Marszałek Sejmu z harcerzami (komunikat)
Następny artykułUszczuplenie domowego budżetu