Wygodnymi składami z Elbląga przez Frombork do Braniewem i z potworem? Powraca temat reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Władze województwa warmińsko-mazurskiego rekomendowały ministrowi infrastruktury podjęcie modernizacji trasy Elbląg – Braniewo.
Jak argumentował pomysłodawca w uzasadnieniu, „projekt uchwały nie pociąga za sobą obciążenia budżetu województwa”, a „obecnie na liście projektów planowanych do realizacji nie ma żadnego zgłoszenia z województwa warmińsko-mazurskiego”.
— Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta: Elbląg i Braniewo — wyjaśnia Kazimierczuk. — Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych nie tylko do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka, ale także, z wykorzystaniem promu pasażerskiego przez Zalew Wiślany, do Krynicy Morskiej, do której dojazd drogowy jest utrudniony z powodu korków. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym.
Jak dodał, przywrócenia kursowania składów na wspomnianej trasie byłoby także „komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej”. Kolej Nadzalewowa mogłaby też być przyczynkiem do uruchomienia połączenia z obwodem kaliningradzkim.
Wiosną radni sejmiku wojewódzkiego jednak nie chcieli podjąć dyskusji na temat reaktywacji tej trasy, i nie zgodzili się na włączenie do programu jednej z sesji punktu dotyczącego podjęcia w tej sprawie rezolucji.
Od tego czasu minęło dziewięć miesięcy i… najwidoczniej coś się zmieniło.
— Nasze województwo to specyficzny region, bardzo duży, choć słabo zaludniony, stąd sprawna organizacja transportu publicznego to dla nas wszystkich duże wyzwanie – mówił marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin podczas konferencji poświęconej rozwojowi kolei na Warmii i Mazurach.. – To jednak jedno z kluczowych zadań samorządów wszystkich szczebli, ale samorząd województwa traktuje ten obowiązek jak swego rodzaju misję.
Wicemarszałek Marcin Kuchciński podkreślał, że w regionie ponad 45 procent podróżnych to uczniowie i studenci, kolejnych blisko 40 procent to pasażerowie, którym przysługują ulgi, zatem odbiorcy usług kolejowych to jeżdżący do szkoły, na uczelnie, do pracy i do domu.
Jak podaje serwis prasowy urzędu marszałkowskiego, lokalni samorządowcy zgłaszali tymczasem podczas konferencji zapotrzebowanie na otwieranie kolejnych połączeń. W efekcie województwo zgłosiło do Ministra Infrastruktury propozycje modernizacji m.in. linii kolejowej nr 254 na odcinku Elbląg – Frombork – Braniewo.
Łukasz Razowski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS