Kolej Dużych Prędkości CPK przejdzie przez Palowice taką trasą, że przeznaczonych do wykupu będzie zaledwie kilka nieruchomości z domami mieszkalnymi. Szczegółowe analizy potwierdziły, że wybrany wariant gwarantuje też najlepszą możliwą ochronę środowiska naturalnego. Co więcej, cały region zyska potężny impuls rozwojowy i wysokiej jakości połączenia kolejowe z miastami Śląska, Polski i Europy.
Podczas konsultacji społecznych w sprawie nowej linii kolejowej Katowice – Ostrawa badano różne warianty ominięcia Palowic. Za każdym razem okazywało się, że projekty daleko bardziej ingerują w dziedzictwo przyrodnicze tych stron niż wybrany ostatecznie wariant W72. Potwierdziła to wykonana skrupulatnie inwentaryzacja przyrodnicza.
We współpracy z mieszkańcami i samorządowcami udało się wypracować wariant, który w Palowicach zakłada wyburzenia zaledwie na terenie kilku nieruchomości. Niezagrożony inwestycją będzie też oczywiście kościół parafii pw. Trójcy Przenajświętszej.
Spółka CPK ma świadomość bogactwa przyrodniczego Pojezierza Palowickiego. Właśnie dlatego zdecydowano się na najbardziej ekologiczny przebieg nowej linii. Co ważne, kolej jest niskoemisyjnym środkiem transportu zbiorowego. Właśnie dlatego jest wspierana nie tylko na poziomie strategii krajowych, ale również przez instytucje unijne, które dofinansowują odcinek Katowice – Ostrawa.
Wybór wariantu inwestorskiego dla śląskiego odcinka Kolei Dużych Prędkości poprzedzony był spotkaniami z mieszkańcami i samorządowcami wszystkich gmin, przez które przebiega. W sumie przedstawiciele CPK zorganizowali niemal 100 spotkań podczas których zebrali 7 tys. uwag i opinii. Wiele z nich udało się uwzględnić. W tej chwili nad projektem tego odcinka pracuje południowokoreańskie konsorcjum dwóch firm – spółki państwowej Korea National Railway i Dohwa Engineering.
Atrakcyjny program wykupu nieruchomości. Czym jest Kolejowy PDN?
Dla osób, których nieruchomości znajdą się na trasie przyszłych linii, spółka CPK na przełomie lat 2024/2025 uruchomi możliwość sprzedaży na preferencyjnych warunkach, czyli Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć. Oferty będą zawierać 120 proc. wartości rynkowej gruntów oraz 140 proc. wartości budynków. Inny możliwy sposób wyceny będzie to wartość odtworzeniowa nieruchomości bez uwzględnienia stopnia zużycia. To znaczy, że za przykładowy 100-metrowy dom z lat 60. właściciel dostaje tyle, co za nowy dom o tej samej wielkości.
Co więcej, w przepisach ustawy o CPK przewidziano możliwość wypłaty rekompensaty w związku ze spadkiem zdolności kredytowej zbywcy nieruchomości, a także ustanowienie renty z tytułu zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej. Bazową wartość nieruchomości na podstawie przepisów prawa ustalać będą zgodnie z prawem niezależni rzeczoznawcy majątkowi. To zawód zaufania publicznego, a każda taka osoba jest wpisana do krajowego rejestru rzeczoznawców.
O tym, jak atrakcyjny jest PDN świadczy sukces programu na obszarze przyszłego lotniska CPK pod Warszawą. Tam dobrowolną chęć sprzedaży swoich nieruchomości zgłosiło ponad 1250 mieszkańców posiadających ponad 3550 ha.
Kolejowy PDN na Śląsku ma ruszyć na przełomie 2024 i 2025 r. Ale prace budowlane na tym odcinku inwestycji rozpoczną się dopiero ok. 2029 roku. To znaczy, że dana osoba będzie mogła sprzedać swoją nieruchomość w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć i jeszcze długo z niej korzystać, chociaż otrzyma już pieniądze. Do czasu rozpoczęcia prac budowlanych budynki mogą być bowiem użytkowane tak jak dotychczas, a rolnicy mogą dalej czerpać korzyści z uprawy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS