A A+ A++

W październiku w kinie Iluzjon pokazane zostaną najważniejsze filmy Wojciecha Jerzego Hasa, od debiutanckiej “Pętli” (1957) i pierwszych fabuł, które, choć powstały w okresie polskiej szkoły filmowej, stanowiły jej odrębny, skupiony na psychologii postaci rozdział, poprzez stanowiącą szczytowe osiągnięcie reżysera tzw. trylogię oniryczną lat 60. i 70. (“Rękopis znaleziony w Saragossie”, “Lalka”, “Sanatorium pod Klepsydrą”) po otwierającą ostatni okres twórczości “Nieciekawą historię” (1982).

Istotnymi częściami jego filmowego świata były oniryzm („Dla mnie każdy film jest czymś w rodzaju snu”) oraz literatura: czternaście zrealizowanych przez Hasa fabuł to autorskie adaptacje dzieł literackich.otworzy pierwsza z nich, inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem “Pętla” według opowiadania Marka Hłaski, z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora Hasa. Następne tytuły to – “Pożegnania” (1958), “Wspólny pokój” (1959), “Rozstanie” (1960) oraz “Jak być kochaną” (1962) – wykorzystujące m.in. konwencje melodramatu filmy psychologiczne z charakterystycznymi dla twórczości reżysera bohaterem outsiderem, eksponowaną scenografią („rupieciarnia Hasa”), pesymistyczną wizją świata, fatalizmem, niszczycielską siłą czasu czy motywem życia jako teatru.

W przeglądzie nie mogło zabraknąć najwybitniejszych dzieł reżysera: “Rękopisu znalezionego w Saragossie” (1964) i “Sanatorium pod Klepsydrą” (1973), genialnych ekranizacji utworów uchodzących za nieprz … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSkradziono Lusię. Zrozpaczeni właściciele proszą o pomoc
Następny artykułZmiany na węźle Marki