A A+ A++

Rondo, a poprawnie skrzyżowanie o ruchu okrężnym, to specyficzny rodzaj połączenia dróg biegnących w różnym kierunku, ale przechodzących w drogę biegnącą dookoła wysepki. Ze względu na fakt, że w praktyce rondo jest w jakimś sensie drogą ze zjazdami w prawo, to używanie kierunkowskazu różni się od sytuacji z klasycznym skrzyżowaniem.

Rondo jest w praktyce drogą z pierwszeństwem przejazdu (przed wjazdem stoi znak A-7 “ustąp pierwszeństwa”), biegnącą dookoła wyspy centralnej ze skrzyżowaniami po prawej stronie (zjazdy). Nieliczne ronda mają sygnalizację świetlną ustawioną nad drogą główną, a sygnały przez nie wydawane są nadrzędne nad innymi zasadami. Natomiast są też ronda, na których obowiązują odwrotne zasady od ogólnych (przed wjazdem na rondo stoi znak D-1 “droga z pierwszeństwem”), gdzie droga biegnąca wokół wyspy nie ma statusu drogi z pierwszeństwem. Przyjrzyjmy się jednak klasycznemu skrzyżowaniu z ruchem okrężnym.

Używamy kierunkowskazów tak jak zawsze, ale…

Bardzo ważne jest zrozumienie pojęcia “zmiany kierunku ruchu” na rondzie, ponieważ w myśl zasad ogólnych jest to sytuacja, kiedy należy włączyć kierunkowskaz. Otóż:

  • wjeżdżając na rondo, nie zmieniamy kierunku ruchu;
  • jadąc po rondzie (wokół wyspy), nie zmieniamy kierunku ruchu;
  • zjeżdżając z ronda, zmienimy kierunek ruchu.

Zgodnie z powyższym kierunkowskazu używamy celem sygnalizacji zmiany kierunku ruchu wyłącznie przed zjazdem z ronda i jest to kierunkowskaz prawy. Warto podkreślić, że sygnalizujemy zjazd, zanim wykonamy taki manewr, ale dopiero mijając zjazd, z którego nie korzystamy. W praktyce sygnalizacja zjazdu z ronda na mniejszych tego typu obiektach trwa bardzo krótko.

Kiedy używamy lewego kierunkowskazu?

Często widać, że kierowcy wjeżdżający na rondo mają włączony lewy kierunkowskaz, sygnalizując, że nie skorzystają z pierwszego zjazdu. Jest to niezgodne z przepisami, natomiast na niewielkich rondach, gdzie wszyscy dojeżdżający widzą inne pojazdy, może być pomocne. Można powiedzieć, że o ile sygnalizacja tego typu nie jest do końca złym nawykiem, o tyle oczekiwanie takiej sygnalizacji już jest i może doprowadzić do kolizji.

Kierowca może natomiast użyć kierunkowskazu lewego na rondzie, jeśli droga biegnąca wokół wyspy ma więcej niż jeden pas ruchu, a kierujący zmienia go na lewy. Jest to jedyna sytuacja, gdzie przepisy tego wymagają. Może też zmienić pas na prawy, a tym samym włączyć prawy kierunkowskaz, ale nie zjeżdżając z ronda.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAfrykanie nie chcą być świnkami doświadczalnymi Gatesa
Następny artykułSupermasywna gwiazda nagle zniknęła