Po latach różnych eksperymentów z technologiami bezpieczeństwa, producenci samochodów osiągnęli pewien consensus, w postaci połączenia poduszki powietrznej i pasów jako podstawy zabezpieczenia kierowcy przed skutkami wypadku. Wcześniej bywało różnie – Audi na przykład w 1986 roku zaprezentowało system procon-ten, którego zadaniem było cofnięcie kierownicy w razie zderzenia, by ta nie spowodowała urazu u kierowcy.
W motocyklach implementacja systemów zabezpieczenia kierowcy idzie znacznie oporniej niż w samochodach. Wprawdzie Honda oferuje airbagi w modelu Gold Wing, ale to odosobniony przypadek – w absolutnej większości jednośladów zabezpieczeniem kierowcy przed skutkami wypadku pozostaje zdrowy rozsądek i umiejętność przewidywania.
Szwedzka firma Autoliv, specjalista w dziedzinie pasów bezpieczeństwa, kierownic i poduszek powietrznych, opatentowała system bezpieczeństwa, który ma szansę wspomóc kierowcę jednośladu w krytycznej sytuacji. Pomysł dość rewolucyjny, przyznajemy, ale mimo z pozoru szalonej idei, może to zadziałać całkiem skutecznie. Rozwiązanie Autoliv wykorzystuje miniaturowe ładunki wybuchowe, podobne do tych używanych w pirotechnicznych napinaczach pasów bezpieczeństwa.
W razie zderzenia czołowego, czujniki wysyłają sygnał do jednostki sterującej, a ta uruchamia ładunki, które niszczą kierownicę, by ta nie wyrządziła krzywdy kierowcy. Jak wynika z badań, do których dotarł Autoliv, to właśnie kierownica motocyklowa odpowiada za wiele obrażeń motocyklisty w razie wypadku.
Opisywane rozwiązanie to na razie tylko patent, nie wiadomo czy i jak mogłoby funkcjonować w rzeczywistości. Z całą pewnością wątpliwości może budzić sterowanie systemem, szczególnie ewentualne błędy, które mogłyby spowodować zniszczenie kierownicy w czasie jazdy. Zastanawia nas także w jaki sposób dodatkowe obciążenie kierownicy wpłynie na własności jezdne motocykla. Ostatnią kwestią jest to, czy kierownica nie będzie musiała zostać pogrubiona, by dało się umieścić w niej ładunki.
Przeczytaj także: autonomiczny system pozwoli unikać wypadków.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS