A A+ A++

Hillwood z amerykańskim rodowodem to jedna z wiodących globalnych firm z branży nieruchomości komercyjnych z ponad 30-letnim doświadczeniem w realizacji inwestycji w Europie i Ameryce Północnej. Na świecie stworzyła ok. 16 mln m kw. powierzchni magazynowej, z czego w Polsce ponad milion. W Polsce od 2014 r. buduje nowoczesne centra logistyczne i przemysłowe, zarówno w formule BTS („szyte na miarę”), jak i na wynajem. Firma zajmuje się również akwizycjami i zarządzaniem nieruchomościami.

18 września 2019 Hillwood zakończył pierwszy etap budowy parku magazynowego „Częstochowa-Zachód” – w Gruszewni w powiecie kłobuckim przy drodze krajowej nr 43, opodal węzła autostrady A1 „Częstochowa Jasna Góra”. Teraz przygotowuje się do budowy kompleksu o nazwie „Częstochowa Miasto”. Zlokalizowany będzie w rejonie ul. Jaskrowskiej [drugiej części tej ulicy biegnącej koło Castoramy – przyp. red.]. Składać się będzie docelowo z dwóch hal o łącznej powierzchni ok. 64 tys. m kw. Częstochowa zapewni przyszłym najemcom dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowniczej. W jej kształceniu w ramach swoich kompetencji od lat uczestniczy częstochowski samorząd poprzez programy współpracy szkół i przedsiębiorstw. Należą do nich takie projekty, jak „Zawodowa współpraca” czy „Akademicka Częstochowa”, a także szeroki program „Teraz Lepsza Praca”, nastawiony m.in. na poprawę jakości oferowanego zatrudnienia.

Fot. Grzegorz Skowronek / AG

Połączenie ul. Jaskrowskiej z Cmentarną

Ze swej strony miasto przedłuży ul. Jaskrowską (jej odcinek przy Castoramie) do ronda u zbiegu ul. Warszawskiej i Cmentarnej. Taka inwestycja jest zgodna z przyjętym przez Radę Miasta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla dzielnic Stare Miasto i Wyczerpy-Aniołów. Hillwood będzie partycypował w kosztach miejskiej inwestycji drogowej w zakresie – jak to ujęto w komunikacie prasowym magistratu – związanym z zapewnieniem obsługi komunikacyjnej swojego obiektu.

Wszyscy zmagamy się teraz z zagrożeniem epidemiologicznym, nie może to jednak paraliżować naszych starań o pomyślną przyszłość miasta – komentuje nową inwestycję na terenie Częstochowy prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Kiedy uporamy się już z pandemią i nie będziemy podporządkowywać jej większości naszych działań, Częstochowa musi konsekwentnie kontynuować ścieżkę rozwoju. Służy temu m.in. ta inwestycja, za którą pójdą kolejne miejsca pracy i – bardzo w to wierzę – umocnienie pozycji miasta na inwestycyjnej i biznesowej mapie kraju.

– Dzięki rozwojowi infrastruktury drogowej Częstochowa staje się ośrodkiem logistycznym łączącym północ z południem i wzbogacającym magazynową mapę Śląska i Polski. Dodatkowym atutem jest dostępność wykwalifikowanych pracowników i teren inwestycyjny leżący w granicach miasta, co sprawi, że nowe centrum stanie się istotnym elementem miejskiej logistyki – mówi Hubert Michalak, prezes zarządu Hillwood Polska.

Kiedyś stał tam słynny „Austriak”

W miejscu planowanej inwestycji (vis-à-vis Tesco) dwadzieścia lat temu miał urosnąć supermarket francuskiej sieci Carrefour. Dokładnie w październiku 1998 r. gmina Częstochowa i Carrefour Polska dokonały transakcji, która miała to umożliwić: w zamian za trzy działki i ponad milion złotych miasto przekazało inwestorowi swój teren, który znajdował się w korzystniejszym dla Francuzów miejscu. Pieniądze wpłynęły na miejskie konto, podpisano notarialnie przedwstępną umowę zamiany. Aby zawrzeć umowę, ostatecznie przenoszącą prawo własności do działki na francuską sieć handlową, konieczna była – jak w przypadku każdego cudzoziemca kupującego nieruchomość w Polsce – zgoda ministra spraw wewnętrznych i administracji. Pojawiły się kłopoty administracyjne, ale mimo to w 2000 r. wbito przysłowiową łopatę pod budowę.

Minęło kilka lat i w 2008 r. „Wyborcza” donosiła: „Budowa Carrefoura – przy DK1, vis-à-vis Tesco – trwa już… osiem lat. Oczywiście tylko na papierze, czyli wg dziennika budowy. Formalnie rozpoczętą budowę można symulować nawet sto lat. Carrefour potrzebował ośmiu, by zdecydować się na postawienie hipermarketu. Wcześniej, mimo posiadanego pozwolenia, nie był pewien sensowności inwestycji – bo przegrał swoisty wyścig z Tesco, któremu nieco wcześniej udało się rozpocząć budowę. Co więc skłoniło Carrefour do reaktywacji inwestycji? Na takie pytanie nie dostaliśmy odpowiedzi, ale nieoficjalnie mówi się o nieudanych negocjacjach Francuzów z Globe Trade Centre budującym w Częstochowie Galerię Jurajską: Carrefour typowany był na operatora sklepu samoobsługowego w tym handlowo-rozrywkowym kompleksie. Ale ostatecznie GTC zdecydował się na inną firmę”.

Przy okazji wyburzono wtedy wzniesionego za gierkowskich czasów „Austriaka” – kultowy niegdyś motel Orbisu. Po przemianach ustrojowych motel przemienił się w hotel Etap – gdy firma Accor przejęła orbisowską sieć hoteli i przemodelowała ją według swoich zasad. „Etapy” miały być tańszą alternatywą wobec hoteli Ibis oraz hoteli Mercure, do których zaliczono inny orbisowski obiekt w Częstochowie, czyli Patrię. „Etapowi” przy DK1 nie udało się przyciągnąć gości i w końcu go zamknięto. Wyeksploatowane budynki wyburzono właśnie przy okazji rozpoczęcia nigdy niezrealizowanej budowy Carrefoura. Co ciekawe, jeszcze w 1998 r. zatwierdzono dla tego terenu „program drogowy”, który miał zostać sfinansowany przez francuski koncern. I tak ulica biegnąca do hotelu Etap miała zostać wyremontowana i wydłużona. Planowano, że z tejże ulicy będzie można dostać się bezpośrednio na trasę DK1 szybkiego ruchu. bez potrzeby wjazdu poprzez al. Jana Pawła II (przy Castoramie i stacji BP).

Teraz wszystko zaczyna się od początku.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułReferendum zawieszone
Następny artykułPost ścisły w związku z pandemią koronawirusa