A A+ A++

W najbliższy weekend wyburzony zostanie stary wiadukt tramwajowy nad ul. Łowińskiego. To tutaj tramwaje jadące z przeciwnych kierunków musiały się wzajemnie przepuszczać, ze względu na szerokość obiektu.

Pierwsze tramwaje do pętli na Wzgórzach Krzesławickich pojechały w lutym 1968 roku. Wykorzystano przy tym wiadukty dawnej linii kolejowej, tzw. „kocmyrzówki”, wybudowane w latach 50. nad powstającą wówczas ul. Łowińskiego i linią kolejową (tzw. dużą obwodnicą).

Ten etap historii zakończył się 14 lipca 2023 roku, kiedy po raz ostatni przejechały tamtędy tramwaje z pasażerami. A było to wyjątkowe miejsce na tramwajowej mapie Krakowa: tylko tam występowały sploty torowe, a więc miejsca, gdzie tory zbliżają się do siebie w taki sposób, że możliwy jest jedynie przejazd jednokierunkowy.

Do rozbiórki

W najbliższy weekend jeden z tych wiaduktów przestanie istnieć. Wyburzony zostanie obiekt nad ul. Łowińskiego – sąsiadujący wcześniej z przystankiem tramwajowym „Wiadukty”. Rejon ten przeszedł już ogromne zmiany w ciągu ostatnich czterech lat. Jeszcze w 2020 roku wiadukt był otoczony drzewami, z czasem zieleń zniknęła, a wokół zaczęły powstawać kolejne obiekty węzła Grębałów łączącego drogę ekspresową S7 z ul. Kocmyrzowską. Obecnie stary obiekt zupełnie ginie w gąszczu znacznie większych od niego wiaduktów i nasypów. Kolejne etapy tych zmian prezentujemy w galerii zdjęć.

Prace przy rozbiórce przewidziano na sobotę i niedzielę. – Ruch pojazdów i pieszych przeniesiony zostanie na jezdnię tymczasową znajdującą się po południowej stronie ulicy. Wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości na całej długości jezdni tymczasowej (ok 140m) do 30 km/h. W związku, iż roboty rozbiórkowe będą odbywać się poza jezdnią tymczasową, nie przewiduje się wstrzymywania ruchu publicznego – czytamy na stronie inwestycji.

Drugi w kolejce

W planie jest również rozbiórka drugiego z wiaduktów, nad linią kolejową, a więc bliżej ul. Darwina. – Nie mamy jeszcze ustalonych terminów. Wymaga to uzgodnienia z PKP PLK, ponieważ będzie to się wiązało z koniecznością wstrzymania ruchu kolejowego – tłumaczy Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak mówi, obydwa z tych obiektów były już w złym stanie technicznym.

Zgodnie z planem, dwa nowe wiadukty tramwajowe nad drogą S7 mają służyć również pieszym i rowerzystom. Jednym z nich kursują już linie 1 i 5, ale możliwość dojścia i dojazdu rowerem jest na razie ograniczona.

Nowy wiadukt tramwajowy, z chodnikiem i drogą dla rowerów, jest planowany również nad linią kolejową. Znajdzie się tam jeden z przystanków, z peronami położonymi w części nad torami kolejowymi. Więcej o docelowym układzie węzła pisaliśmy tutaj:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSąd: firma narzuciła hostessie grafik i służbowy strój, więc zatrudniała ją na stałe
Następny artykułDzień zabaw na Dzień Dziecka!