Trasa A18 od granicy w Olszynie do Golnic na Dolnym Śląsku zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Na co dzień nazywa się ją autostradą, ale oficjalnie wciąż ma status drogi krajowej. Parametry autostrady spełnia tylko jedna nitka, położona w latach 2001-2006. Druga powstała w latach 30. ubiegłego wieku jako Reichsautobahn 9 (RAB), czyli autostrada Rzeszy nr 9. Miała łączyć obwodnicę Berlina z Wrocławiem i niemiecką częścią Górnego Śląska. Drogę wykonano z betonowych płyt. Dla współczesnych kierowców oznacza to, że samochód na każdym łączeniu i pęknięciu podskakuje. Dlatego drogę nazywają nieraz patatajką albo najdłuższymi schodami w Europie.
Relikt pozostały po III Rzeszy zniknie za kilka lat. Zastąpi go druga nitka autostrady z nowoczesną nawierzchnią.
GDDKiA inwestycję podzieliła na cztery odcinki. Dwa pierwsze – od granicy państwa do ok. 12. km oraz od ok. 12. km niemal do węzła Iłowa – są już w realizacji. Odcinek od węzła Iłowa do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego czeka na podpisanie umowy z wykonawcą, które zaplanowano na pierwszy kwartał 2021 r.
Ostatnim odcinkiem, który czekał na wykonawcę, był 21-kilometrowy fragment od granicy woj. lubuskiego do węzła Golnice. Przetarg rozstrzygnięto tuż przed świętami. „Po analizie czterech ofert, które wpłynęły do przetargu, najkorzystniejszą okazała się ta złożona przez konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud oraz Budpol” – poinformowała GDDKiA.
W zakres inwestycji wchodzi rozbiórka istniejącej betonowej jezdni południowej i budowa nowej betonowej nawierzchni. Ponadto zostaną przebudowane dwa węzły (Luboszów i Golnice), a także zostaną zbudowane pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. „Przewidujemy również wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy ochrony środowiska, w tym w górne przejścia dla zwierząt” – informuje Generalna Dyrekcja.
Czas przewidziany na realizację 21-kilometrowego odcinka wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Nie wlicza się do tego okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r.
Za budowę odcinka GDDKiA zapłaci 258,7 mln zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS