Mam nadzieję, że opłaty za autostrady zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zostaną zniesione od 1 lipca – stwierdził podczas środowej konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
„Już niebawem, mam nadzieję, że 1 lipca”
To jest projekt ustawy, który – mam nadzieję – (…) pozwoli nam znieść opłaty na tych dwóch przeze mnie wymienionych odcinkach już niebawem, mamy nadzieję, że 1 lipca
— powiedział Adamczyk.
Jak wyjaśnił minister, zniesienie opłat dla samochodów osobowych i motocykli dotyczy przejazdu autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; to odcinek A2 Stryków -Konin oraz A4 Wrocław – Sośnica.
Adamczyk podkreślił, że zniesienie opłat pozwoli zmniejszyć dobowe obciążenie lokalnych dróg równoległych.
Projekt ustawy przyjęty przez RM
Rada Ministrów przyjęła w środę projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA – poinformował podczas konferencji prasowej po rządzie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Chodzi o projekt ustawy o zmianie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, który we wtorek został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu. Projekt przygotowywał resort infrastruktury.
Rząd przyjął w środę projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA
— powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Cele projektu
Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
— wskazano w projekcie.
Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest „podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe”.
W wykazie wyjaśniono, że projektowana nowela zakłada usunięcie przepisów przewidujących obowiązek uiszczania opłaty za przejazd autostradą przez samochody osobowe i motocykle na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA, czyli poboru opłaty za przejazd autostradą przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Zmiany wprowadzane w pozostałych nowelizowanych ustawach stanowią konsekwencję zmian przewidzianych w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Konieczne będą przepisy przejściowe regulujące kwestie opłat za przejazd autostradą pobranych lub dochodzonych przez KAS przed wejściem w życie ustawy oraz elementów organizacyjnych związanych z systemem poboru tej opłaty przyjętych przez KAS
— dodano.
Co z koncesjonowanymi odcinkami?
Na zniesienie płatności, jeśli chodzi o koncesjonowane odcinki autostrad, dajemy sobie rok – powiedział w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef MI wskazał, że w kwestii opłat dla samochodów osobowych i motocykli na koncesjonowanych odcinkach autostrad „zmiana ustawy będzie możliwa wówczas, gdy wynegocjujemy z koncesjonariuszami stosowne warunki, na jakich odpłatność będzie mogła zostać zniesiona”.
Dajemy sobie na to rok
— powiedział Adamczyk.
Mamy nadzieję, że będzie to szybciej
— dodał minister.
Rozmowy z koncesjonariuszami prywatnych autostrad
Niebawem rozpoczynamy rozmowy z koncesjonariuszami prywatnych autostrad w Polsce; w tych negocjacjach chcemy być skuteczni, wierzę, że będziemy skuteczni – poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odnośnie planu likwidacji bramek na koncesjonowanych autostradach.
Minister Adamczyk w środę podczas wspólnej konferencji prasowej po rządzie został zapytany o negocjacje ws. odcinków autostrad zarządzanych przez prywatne firmy w oparciu o koncesje, w związku z wcześniejszą zapowiedzią premiera Mateusza Morawieckiego dotyczącą planu likwidacji bramek.
W tych negocjacjach chcemy być skuteczni. Wierzę, że będziemy skuteczni. Rozpoczynamy te negocjacje niebawem. Rozpoczynamy te rozmowy niebawem
— powiedział Adamczyk.
Jak zaznaczył minister, „zawsze na początku jest tak, że wpierw jedna strona się usztywnia i nie chce niczego dać; druga strona sprawia wrażenie, że chce zabrać wszystko, ale przecież chodzi o to, żeby się porozumieć”.
Jesteśmy w stanie porozumieć się z koncesjonariuszami na zasadzie symetrii. Powinni skorzystać i koncesjonariusze, ale szczególnie powinno skorzystać państwo polskie z tych właśnie rozwiązań, które będą efektem negocjacji z koncesjonariuszami. Proszę nie kazać mi teraz odsłaniać strategii negocjacyjnej, która jest już przygotowywana
— powiedział.
Jak dodał, katalog instrumentów, możliwości jest bardzo szeroki, bardzo otwarty. „Ale ja bym nie rozpoczynał od kwestii związanych z wywłaszczeniem”.
„Budujemy autostrady, żeby służyły ludziom, a nie były maszynką do zarabiania pieniędzy”
Budujemy autostrady, żeby służyły ludziom, a nie żeby były maszynką do zarabiania pieniędzy dla niektórych – powiedział w środę premier Mateusz Morawiecki. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności; większa dostępność autostrad przyczyni się do poprawy m.in. stanu portfela Polaków – dodał.
Budujemy autostrady przede wszystkim po to, żeby służyły ludziom, a nie żeby były maszynką do zarabiania pieniędzy dla niektórych. Otwarte bramki najlepiej będą symbolizowały naszą politykę
— powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej po rządzie.
Jego zdaniem większa dostępność autostrad przyczynić się również do poprawy stanu portfela Polaków – bo mniej będą wydawać na autostrady, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, do zwiększenia bezpieczeństwa, komfortu jazdy.
To jednocześnie oddaje charakter naszych rządów – zwiększanie dostępności i zmniejszanie obciążeń dla obywateli
— wskazał.
Jak podkreślił premier, tak długo, jak autostrady były pewnym dobrem luksusowym, „tak można powiedzieć, że nie dla wszystkich były dostępne”.
My udostępniamy je dla wszystkich. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy też szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika, a szansę pracowników na uzyskanie jak najlepszej pracy. Autostrady muszą jak najwięcej łączyć, a nie być barierami i stąd nasza zmiana
— powiedział Mateusz Morawiecki.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS