Czy jeśli utkniemy na lotnisku z przyczyn leżących po stronie linii lotniczej, jak np. awarii samolotu czy strajku personelu przewoźnika, będziemy skazani sami na siebie? A jeśli zakłócenia potrwają dłużej, przez noc – mamy koczować na miejscu? Nie. Zawsze, a zwłaszcza w takich sytuacjach warto pamiętać, że przysługują nam bardzo dokładnie określone prawa – tak do opieki, informacji i zwrotu kosztów poniesionych z powodu opóźnienia lotu, jak i prawo do odszkodowania za to opóźnienie, w kwocie do nawet 600 euro.
– Kiedy utkniemy na lotnisku z winy przewoźnika i na dodatek czekamy na lot przez noc lub jeszcze dłużej, naprawdę warto znać swoje prawa. A jest ich wiele, bo polscy pasażerowie, jak wszyscy w Unii Europejskiej, są chronieni najlepszymi na świecie przepisami – przypomina Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp, firmy, która od 10 lat pomaga pasażerom linii lotniczych egzekwować ich prawa (liczba tych, którym pomogła, przekroczyła już 1,5 miliona osób).
Czytaj więcej
W dostępnym na stronie internetowej AirHelp „Przewodniku po prawach pasażerów linii lotniczych” firma obszernie wyjaśnia, jakie prawa i w jakich przypadkach przysługują podróżującym samolotami. Wiedzę na temat tych praw można zdobyć także np. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego czy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (w tym na ich stronach internetowych). Polskich podróżnych chroni Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady – obejmuje ono wszystkich pasażerów korzystających z lotów liniami lotniczymi z krajów Unii Europejskiej, rozpoczynających lub kończących się na terenie Unii. Gwarantuje ono między innymi prawo do informacji o prawach pasażera oraz prawo do opieki (w przypadku odwołania lotu lub opóźnień przekraczających 2 do 4 godzin, należy zapewnić im pożywienie i napoje oraz hotel i transport do niego dla tych, którzy muszą czekać na lot przez noc).
Najważniejsze prawa pasażera, który utknął na lotnisku z winy przewoźnika, to:
• Prawo do lotu zastępczego – w większości przypadków (gdy lot został odwołany lub gdy przez opóźnienie jednego uciekł nam kolejny lot) linia lotnicza musi zapewnić alternatywny lot do miejsca docelowego (jeśli chcemy kontynuować podróż);
• Pożywienie, napoje oraz dostęp do informacji – powinny zostać zapewnione lub opłacone przez linię lotniczą już po kilku godzinach;
• Zakwaterowanie – w przypadku opóźnień wiążących się z przesunięciem lotu na kolejny dzień, pasażerom należy się nocleg w hotelu oraz transport z lotniska i na lotnisko.
– Przypominamy też, aby dokumentować wszelkie wydatki i zbierać informacje – mogą być później bardzo przydatne w skutecznym egzekwowaniu zwrotu kosztów oraz odszkodowania. Chodzi tu na przykład o dokumenty podróżne, zachowanie kopii całej korespondencji z liniami lotniczymi na temat zakłóceń lotu i zachowanie paragonów na wszystkie zakupy wymuszone przez te zakłócenia – mówi Pawliszyn i dodaje, że warto też zanotować datę i godzinę przybycia do miejsca docelowego. Jeśli nie skorzystamy z lotu alternatywnego, mamy prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu zakupionego samemu. Możemy też poprosić linie lotnicze o pokrycie wszelkich dodatkowych kosztów poniesionych z powodu zakłócenia lotu, np. kosztów zakwaterowania, wyżywienia lub zastąpienia zagubionego bagażu. – Niestety, zdarza się, że linie lotnicze oferują poszkodowanym pasażerom vouchery lub mile lotnicze zamiast odszkodowań czy zwrotu gotówki. Należy pamiętać, że nie musimy przyjmować takich propozycji – jeśli nam nie odpowiadają, można je odrzucić, a następnie dochodzić swoich praw … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS