Dzisiaj, 5 czerwca (07:33)
Proces spalania w silniku Diesla, w odróżnieniu od tego procesu u benzynowego brata, jest żywiołowy i trochę trudny do kontrolowania. Wprowadzenie układów Common Rail umożliwiło poprawę osiągów silnika Diesla, obniżenie toksyczności spalin i głośności oraz poprawę kultury pracy.
Ostatnim elementem układu paliwowego jest wtryskiwacz. Musi on wtrysnąć strugę paliwa w określonym kierunku i ilości (mierzona w milimetrach sześciennych paliwa na jeden wtrysk), składa się ona z drobniutkich kropelek paliwa.
W nowoczesnych silnikach Diesla ilość paliwa potrzebna do jednego procesu spalania, jest dzielona na kilka grup dawek:
- wstępną (powstaje płomień inicjujący dalszy proces spalania),
- główną (zapala się od płomienia inicjującego i spala się)
- powtrysk (paliwo przeznaczone do wypalania filtra DPF).
Tylko wtryskiwacz zamontowany prawidłowo pracuje dobrze. Tolerancje wykonawcze jego elementów są rzędu ułamka średnicy ludzkiego włosa, dlatego najmniejsze cząstki paliwa niezatrzymane przez filtr mogą go uszkodzić.
Paliwo znajdujące się w końcówce wtryskiwacza, w wysokiej temperaturze, utlenia się. Wtedy powstają osady węglowe. Wydzielają się z niego również tzw. żywice. Zanieczyszczenia zakłócają proces rozpylania paliwa i ruch iglicy, która otwiera lub zamyka otwory wtryskiwacza. Woda w paliwie, może reagować z jego składnikami. Powstałe produkty mogą oddziaływać korozyjnie na części wtryskiwacza i pompę wysokiego ciśnienia.
Wniosek – współczesne silniki Diesla wymagają rzetelnej obsługi serwisowej i paliwa o dobrej jakości.
Uszkodzenie wtryskiwacza może zgłosić system diagnostyczny, zapalając kontrolkę MIL (check engine – pomarańczowa kontrolka w kształcie silnika). Można usłyszeć nierówną pracę silnika, gwałtowne zmiany prędkości obrotowej, spalanie stukowe i “wypadania” zapłonów. Niepokojące są wycieki paliwa wokół niego, większe zużycie paliwa oraz białe lub czarne zabarwienie spalin.
Uszkodzenie wtryskiwacza nie oznacza konieczności jego wymiany. Korzystną alternatywą jest regeneracja. Rzetelna, przywraca mu pełną sprawność. Taką wykonuje producent lub tylko specjalistyczne serwisy z przeszkolonymi, sumiennymi pracownikami. Praktycznie na każdym etapie regeneracji wtryskiwacza konieczne jest użycie specjalistycznych narzędzi. Większości serwisów pozostaje demontaż wtryskiwaczy i wysyłka do regeneracji, a potem ponowny montaż zregenerowanego wtryskiwacza. Należy się jednak upewnić czy wybrany serwis będzie umiał przywrócić do pełnej sprawności układ zasilania i sterowania silnikiem.
Regeneracja wtryskiwacza zaczyna się od organoleptycznej kontroli. Głębokie rdzawe wżery, pęknięcie korpusu lub jego deformacja oznaczają brak możliwości regeneracji. Gdy po tym wstępnym etapie nie ma przeciwskazań do regeneracji, można sprawdzić, jak pracuje i wówczas podjąć ostateczną decyzję.
W drugiej kolejności sprawdzane są parametry elektryczne … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS