A A+ A++

fot. pixabay


Mimo iż wszystkie łożyska toczne cechują się podobną budową i mają podobną funkcję do spełnienia, to jednak na rynku znaleźć można je w wielu różnych wariantach nie tylko wymiarowych, ale także pod względem różnych elementów tocznych. Wśród nich wymienia się między łożyska stożkowe, których elementy toczne są w postaci charakterystycznych stożków. Jakie mają zastosowanie? Czym cechuje się ich budowa?

Gdzie stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe charakteryzują się tym, że mogą przenosić zarówno obciążenia wzdłużne, jak również poprzeczne. Możliwości ich zastosowania są bardzo szerokie, ale zależą przede wszystkim od kąta działania, czyli kąta pomiędzy punktami styku elementów tocznych i bieżni a płaszczyzną prostopadłą do osi łożyska. Z reguły wynosi on od 10 do 35 stopni. Łożyska stożkowe często wykorzystuje się w wielu różnych konstrukcjach i maszynach, gdzie pojawiają się obciążenia złożone. Występują one między innymi w silnikach spalinowych skrzyniach biegów, piastach samochodów, ramionach dźwigów oraz elementach architektonicznych, na przykład w drzwiach przesuwnych.

Budowa łożyska stożkowego

Łożysko stożkowe składa się z kilku podstawowych komponentów. Jego budowa jest przemyślana tak, aby umożliwić przenoszenie obciążeń osiowych i radialnych. Najważniejsze elementy w budowie łożyska stożkowego to:

– Pierścień wewnętrzny (stożek): Zawiera bieżnię wewnętrzną, na której toczą się wałeczkowe elementy toczne. Przeważnie jest on połączony z wałem maszyny lub urządzenia.
Pierścień zewnętrzny (kubek): Zawiera bieżnię zewnętrzną, która współdziała z wałeczkowymi elementami tocznymi. Zwykle jest on zamontowany w obudowie lub korpusie maszyny.
Wałeczki stożkowe: To elementy toczne w kształcie stożka, które przenoszą obciążenia pomiędzy bieżniami pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych. Ich stożkowy kształt pozwala na przenoszenie obciążeń w obu kierunkach – osiowym i radialnym.
Klatka (kosz): Jest to element, który utrzymuje wałeczki stożkowe w odpowiednich odległościach od siebie i zapewnia ich równomierną dystrybucję wzdłuż bieżni. Dzięki temu wałeczki nie stykają się ze sobą i mogą swobodnie się toczyć.
Uszczelki i smar: W zastosowaniach wymagających ochrony przed brudem, wodą czy innymi czynnikami zewnętrznymi, łożyska stożkowe mogą być wyposażone w różnego rodzaju uszczelki. Smar jest niezbędny do zapewnienia odpowiedniego smarowania elementów tocznych, co przedłuża żywotność łożyska i zapobiega przegrzewaniu.

W zastosowaniach wymagających precyzyjnej regulacji lub w miejscach, gdzie obciążenia są bardzo duże, łożyska stożkowe mogą być montowane w zestawach na przykład w układzie „X” lub „O”. Dzięki takiemu montażowi można osiągnąć lepszą stabilność, wyższą precyzję i większą zdolność przenoszenia obciążeń.

Artykuł zewnętrzny

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZnów bez Manowskiej na ślubie rolników. Znamy powód
Następny artykułNiecodzienne zgłoszenie na policję. Emerytura trafiła do sąsiadki