Ścieżką rowerową ze Ścinawy do Prochowic i dalej, w kierunku Opola? Miłośnicy jazdy na dwóch kółkach już niedługo pojadą pierwszą częścią takiej trasy. Na ciąg dalszy trzeba będzie poczekać, nie tylko z powodu dużego kosztu budowy rowerowych traktów.
Plan jest taki, by na początek ze Ścinawy dojechać rowerem do Prochowic i tam pojeździć szlakach prowadzącymi po wałach nad Kaczawą i Odrą. Pierwszy etap tej trasy – ze Ścinawy do Wielowsi – jest już prawie gotowy.
– Termin zakończenia plac budowlanych przypada na wrzesień tego roku, ale myślimy, że jeszcze w czasie wakacji rowerzyści czy rolkarze będą mogli pojechać tą ścieżką – mówi Krystian Kosztyła, burmistrz Ścinawy.
Ścieżka ze Ścinawy do Wielowsi ma być oddana do użytku najpóźniej we wrześniu tego roku.
Ten odcinek będzie miał długość 13 km, a jego budowa kosztuje 4 mln zł. Trasa prowadzi w miejscu, gdzie jeszcze w 2017 r. znajdowała się nieczynna linia kolejowa. Następny, 5,5-kilometrowy odcinek ma prowadzić od Wielowsi do samych Prochowic. Potem zostanie dobudowanie około 1 km ścieżki łączącej trasę ze Ścinawy z liczącymi około 5 km ścieżek po nadrzecznych wałach. Zdaniem burmistrz Prochowic Alicji Sielickiej te dwa etapy mogą kosztować w sumie około 6 mln zł, ale ponieważ dopiero powstaje dokumentacja projektowa, o kosztach budowy precyzyjnie mówić się jeszcze nie da. Samą budowę gmina chciałaby zrealizować w nowej perspektywie finansowania unijnego, czyli do 2027 r.
Burmistrzowie Prochowic i Ścinawy oraz przewodniczący miejscowych rad podpisali dziś w list intencyjny o współpracy przy tworzeniu rowerowych tras.
– Od lat z gminą Ścinawa łączą nas walory turystyczne i przyrodnicze. Będziemy też kierować się na gminę Wołów. Niezbędne będą tu środki zewnętrzne i tu na pewno wspólne działanie zwiększy naszą skuteczności w ich pozyskiwaniu – twierdzi burmistrz Prochowic Alicja Sielicka.
Przedstawiony dziś przez oboje samorządowców plan sięga dużo dalej, ponieważ gminy chcą wykorzystać atut, jakim jest bliskość Odry i połączyć ścieżki z portami i przystaniami w Ścinawie, Dziewinie, Lubiążu, Brzegu Dolnym i Trestnie. W planach jest też połączenie rowerową trasą Prochowic z Legnicą i Lubiążem, tu jednak oprócz zapewnienia źródeł finansowanie konieczne jest m.in. przejęcie od PKP dodatkowych terenów po nieczynnej linii kolejowej, co oznacza długą ścieżkę, tym razem proceduralną.
Cały ten system miałby być częścią Odrzańskiej Trasy Rowerowej Blue Velo – liczącego kilkaset kilometrów szlaku biegnącego od województwa opolskiego po zachodniopomorskie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS