A A+ A++

Według ostrożnych szacunków inwestora, rozbudowa drogi krajowej nr 73 Pilzno – Jasło z obwodnicami Pilzna, Brzostku, Kołaczyc i Jasła może zakończyć się w 2027 r. Obecnie rzeszowski oddział GDDKiA oczekuje na wydanie przez RDOŚ w Rzeszowie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wyczekiwanej od lat inwestycji. Postęp prac nad jej realizacją przedstawiono podczas dzisiejszej konferencji prasowej z udziałem Bogdana Tarnawskiego – dyrektora GDDKiA Oddział w Rzeszowie. Inwestycja ma kosztować 696 mln zł.

W konferencji prasowej zorganizowanej w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Jaśle wzięli również udział: eurodeputowany Prawa i Sprawiedliwości Bogdan Rzońca, starosta jasielski Adam Pawluś oraz radny Sejmiku Województwa Podkarpackiego Wojciech Zając.

To już cztery lata

Bogdan Tarnawski szczegółowo omówił dotychczasowe poczynania związane z realizacją zadania pn. „Rozbudowa DK 73 Pilzno – Jasło wraz z budową obwodnic: Pilzna, Brzostku, Kołaczyc oraz Jasła”. Rozpoczęły się one niemal cztery lata temu, kiedy w sierpniu 2016 r. zawarta została umowa z firmą Multiconsult z siedzibą w Warszawie na wykonanie Studium Korytarzowego oraz Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.

Dzisiaj wiadomo już, jaki jest model przebiegu drogi na trzech kluczowych z punktu widzenia inwestycji odcinkach. Na szczególną uwagę zasługuje wariant przebiegu drogi na odcinku nr II, który zakłada połączenie jej z wałami przeciwpowodziowymi w rejonie Brzostku i miejscowości Skurowa (obwodnica Brzostku). Przyjęcie takiego wariantu przebiegu drogi było efektem porozumienia zawartego pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie oraz burmistrzem miasta i gminy Brzostek.

Po raz kolejny omówiono przebieg obwodnicy zachodniej Jasła (tak zwany wariant zachodni). Na tym odcinku, droga po nowym śladzie biegła będzie od Podzamcza (tutaj zaprojektowano rondo) do Trzcinicy. Projekt zakłada budowę przeprawy mostowej przez rzekę Wisłokę. Dalej droga biec będzie przez teren osiedla Kaczorowy w kierunku Cmentarza Komunalnego w Jaśle. Następnie przecinać będzie drogę powiatową nr 1313 (ul. Mickiewicza). Tutaj zaprojektowano skrzyżowanie. Swój bieg zakończy poprzez włączenie jej w DK28 (Trzcinica). W tym miejscu zaprojektowane zostało rondo.

Z perspektywy czasu można zastanawiać się, dlaczego wybór inwestora padł na wariant, tak zwany zachodni obwodnicy Jasła, choć wydaje się, że bardziej zasadna byłaby realizacja jej przebiegu w kierunku wschodnim przez Gorajowice. Wątpliwości w tej materii starał się rozwiać dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski. – Na wstępnym etapie planowania inwestycji istniały obydwa warianty, nazwijmy je umownie wschodnim i zachodnim. Ostatecznie w wyniku analizy wielokryterialnej, wybrany został wariant zachodni dlatego, że tutaj konieczność podjęcia decyzji, na tym konkretnym etapie wskazywała, że bardziej optymalny dla przebiegu drogi Pilzno – Jasło, jest wariant zachodni – tłumaczył. Bogdan Tarnawski zaznaczył jednocześnie, że wariant wschodni obwodnicy Jasła, został przez GDDKiA Oddział w Rzeszowie zgłoszony do programu budowy 100. obwodnic. Obecnie znajduje się na liście rezerwowej programu.

Bogdan Tarnawski/fot. Marcin Dziedzic

Kolejne kroki

27 lipca bieżącego roku GDDiK Oddział w Rzeszowie, po opracowaniu szeregu materiałów złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Przewidywany termin jej uzyskania przypada na pierwszy kwartał 2021 r. W przyszłym roku inwestor planuje również przeprowadzenie przetargu i zawarcie umowy na wykonanie koncepcji programowej, której opracowanie ma być gotowe w trzecim kwartale 2022 r. Ogłoszenie przetargu na realizację zadania planowane jest na pierwszy kwartał 2023 r. Zawarcie umowy z wykonawcą miałoby nastąpić w ostatnim kwartale 2023 r. Inwestycja, której wartość szacuje się dzisiaj na 696 mln zł miałaby zostać zakończona w 2027 r. Warto podkreślić, że część zadania, polegająca na budowie obwodnic Pilzna, Brzostku, Kołaczyc i Jasła, została włączona do rządowego programu budowy 100. obwodnic na lata 2020-2030. – To bardzo istotnie, że ta inwestycja znalazła się z programie 100. obwodnic. Od strony formalnej, zatem rząd zabezpiecza na takie cele pieniądze. Kiedy po zgłoszeniu mojej poprawki w Sejmie, cztery lata temu, realizacja tej inwestycji ruszała, miała ona kosztować 490 mln zł. Dziś widzimy, że jest to prawie 700 mln zł. Procesy inwestycyjne bardzo mocno drożeją jak widać. Polska gospodarka jednak bardzo dobrze się rozwija. Mamy bardzo dobre wsparcie budżetowe – przekonywał Bogdan Rzońca, poseł do Parlamentu Europejskiego.   

Bogdan Rzońca/fot. Marcin Dziedzic

Bogdan Tarnawski zapewnia, że terminy, o których mowa, w żadnym razie nie wynikają z opieszałości. Przekonuje, że przygotowanie tego rodzaju przedsięwzięć wymaga mnóstwa czasu. Ma jednak nadzieję, że rozbudowę uda się wykonać nieco szybciej. – Bezpieczne założenie terminu wykonania całościowego mówi o 2027 roku. Są to terminy szacunkowe. Spodziewamy się, że nastąpi to nieco szybciej. Trzeba pamiętać, że tego rodzaju inwestycje infrastrukturalne wiążą się z koniecznością wydatkowania olbrzymich sum pieniędzy rzędu wieluset, a nawet miliardów złotych. Przygotowanie takiej inwestycji jest także czasochłonne i skomplikowane pod względem proceduralnym – mówił.

MD

Napisany dnia: 07.08.2020, 19:00

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBezobjawowi zakażeni SARS-CoV-2 mają tyle samo koronawirusów w nosie i gardle, co chorzy z objawami
Następny artykułKwidzyński Budżet Obywatelski 2021