Czy restauracja może odmówić podzielenia rachunku?
Spotykasz się ze znajomym w restauracji, zamawiacie posiłki, miło spędzacie czas na jedzeniu i rozmowie. Na koniec prosicie kelnera o podzielenie rachunku, tak by każdy mógł zapłacić za zamówione przez siebie pozycje z menu, ale w odpowiedzi słyszycie, że to niemożliwe. Czy restauracja może zgodnie z prawem odmówić podzielenia płatności?
Zanim odpowiemy na to pytanie, wyjaśnijmy, czym w kontekście prawa jest wizyta w restauracji i zamawianie w niej posiłków. Otóż właściciel restauracji jest przedsiębiorcą, który zawiera umowę z klientami, korzystającymi z usług restauracji poprzez zamawianie posiłków znajdujących się w karcie menu.
Zatem w momencie składania zamówienia zawieramy z restauratorem ustną umowę sprzedaży żywności, o czym jest mowa w art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego:
“Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.”
Ponadto zgodnie z art. 66 § 1 k.c. zamawiając konkretną pozycję z karty menu, mowa jest o oświadczeniu woli: “Oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy” – wskazują przepisy. W tym przypadku restaurator wyraża oświadczenie woli poprzez wpisane w karcie menu pozycje i przypisane do nich ceny, a klient poprzez wybranie konkretnej pozycji.
Zakładając, że dwie osoby siedzące przy jednym stoliku wybrały dla siebie posiłki wskazane w karcie menu, złożono dwa oświadczenia woli, czyli zawarto dwie umowy. Do każdej z tych umów powinien być wystawiony oddzielny rachunek.
Dlaczego restauratorzy niechętnie dzielą rachunek na kilka osób?123RF/PICSEL
Dlaczego obsługa restauracji odmawia podzielenia rachunku?
Dzielenie rachunku na kilka osób siedzących przy jednym stoliki jest problematyczne dla personelu restauracji. Przede wszystkim chodzi o czas. Kelner dzielący rachunek na kilka osób musi poświęcić więcej czasu podczas dokonywania zmian w terminalu płatniczym i ustalaniu, co i za ile dany klient zamówił. A to z kolei sprawia, że inni goście muszą dłużej czekać, aż zostaną obsłużeni.
Ponadto w wielu restauracjach rachunek w systemie przypisany jest do stolika i wówczas jego podzielenie jest kłopotliwe a czasami wręcz niemożliwe.
Jak zatem uniknąć nieprzyjemnej sytuacji, kiedy po spożytym posiłku prosimy o podzielenie rachunku, ale spotykamy się z odmową? Rzecz jasna możemy powołać się na konkretne przepisy, które w takiej sytuacji przemawiają na korzyść klientów. Jednak dobrym obyczajem jest, by o podzielenie rachunku poprosić w momencie składania zamówienia. Dzięki temu ułatwimy pracę obsłudze restauracji i unikniemy niepotrzebnych nieporozumień.
„Zbliżenia”. Łukasz Zagrobelny. O swojej muzycznej drodze, jubileuszu i tremieINTERIA.PL
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS