Najprawdopodobniej zrobi to w rozporządzeniach (jeszcze tego nie wiadomo). Fiskus w Polsce i w pozostałych państwach unijnych będzie musiał się do nich zastosować. Zakłada to opublikowany w grudniu projekt nowelizacji unijnej dyrektywy VAT.
Ujednolicenie, którego nie ma
Zasadą jest, że wszystkie jej przepisy powinny być rozumiane w krajach członkowskich w ten sam sposób. Ewentualne niejasności są wyjaśniane przez Komitet ds. VAT, czyli organ doradczy, w skład którego wchodzą zarówno przedstawiciele państw członkowskich, jak i samej Komisji Europejskiej (art. 398 dyrektywy).
Tyle teoria, bo praktyka okazała się inna. KE przyznała, że wskazówki komitetu doradczego (np. dotyczące sposobu rozumienia nowych przepisów o tzw. quick fix) są ignorowane przez poszczególne państwa unijne. Przykładowo, mimo wskazówek doradców KE, nie przyjęto jednolitej wykładni pojęcia „małych strat”, które występują przy korzystaniu z magazynów konsygnacyjnych.
Kraje nie zgadzają się też co do stosowania zasad podziału kosztów w tzw. niezależnych grupach osób.
Państwa unijne w odmienny sposób rozumieją też np. takie pojęcia, jak stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, co może skutkować podwójnym opodatkowaniem. Za zbyt poszerzoną definicję tego pojęcia, podyktowaną chęcią pobierania VAT, krytykowany jest przykładowo polski fiskus, o czym pisaliśmy w artykule „Kolejne pytanie, w którym państwie ma być zapłacony VAT” (DGP nr 29/2020).
Problemu nie rozwiązało też dotychczasowe orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE.
Co rozstrzygnie Bruksela…
Projekt nowelizacji dyrektywy zakłada, że KE będzie mogła wydawać akty wykonawcze, w których określi m.in., jak rozumieć definicje podatnika, transakcji podlegających opodatkowaniu, jak ustalać miejsce opodatkowania, podstawę opodatkowania, zakres zwolnień bądź prawa do odliczenia.
– Ujednolicenie przez samo stanowienie przepisów ma swoje naturalne granice. Trudno się więc dziwić, że KE postanowiła zrobić krok dalej i zapewnić ten cel przez nadanie sobie większych uprawnień wykonawczych – komentuje Joanna Poznańska-Poremba, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego w PwC.
Komisja Europejska nie przesądzi natomiast w tym trybie o limitach zwolnień przy eksporcie towarów czy o treści przyznanych przez nią samą derogacji od zasad ogólnych (np. o stosowaniu przez Polskę mechanizmu podzielonej płatności). Problemy z interpretowaniem przepisów innych niż określone w projektow … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS