Biznesmen Władimir Kim z Kazachstanu nabył nabył 25 proc. akcji zespołu Hitech GP i ogłosił zamiar wejścia do F1 w roku 2026. W padoku nie brakuje jednak podejrzeń, że miliarder jest “słupem” podstawionym przez Dmitrija Mazepina.
/ nikita_mazepin
/ Na zdjęciu: od lewej Nikita Mazepin, Dmitrij Mazepin i ostatni po prawej – Władimir Putin
Hitech GP to zespół, który obecnie ściga się w F2, F3 i F4. Jeszcze na początku 2022 roku należał on do Dmitrija Mazepina, miliardera blisko powiązanego z Władimirem Putinem. Rosyjski oligarcha sprzedał ekipę krótko po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, będąc świadomym tego, że lada moment zostanie objęty sankcjami gospodarczymi.
Od kilku miesięcy, gdy zaczęły się pojawiać plotki dotyczące chęci jazdy Hitech GP w Formule 1, zaczęto spekulować o tym, że transakcja była fikcyjna i tak naprawdę Mazepin nadal pociąga za sznurki w zespole. Tym bardziej, że jego syn Nikita walczy w zachodnich sądach o zniesienie sankcji i podkreśla, że blokują mu one możliwość powrotu do F1.
Hitech GP chce dołączyć do F1. Już oficjalnie
W poniedziałek Hitech GP oficjalnie potwierdził, że chce dołączyć do F1 w roku 2026. Równocześnie zespół zdradził, że 25 proc. jego udziałów nabył kazachski biznesmen Władimir Kim. To 62-latek, którego majątek wart jest ok. 4,6 mld dolarów. Jego firmy związane są z sektorem wydobywczym, bankowym i lotniczym.
ZOBACZ WIDEO: Mecz z Niemcami zaszkodził Polakom? “Tu zawiódł mental”
Kazakhmys i KAZ Minerals Group zajmują się wydobyciem i przetwarzaniem rudy miedzi, co czyni miliardera z Kazachstanu jednym z dziesięciu największych producentów miedzi na świecie. W sektorze wydobywczym działa też… Mazepin.
Władimir Kim dotąd sponsorował kazachskich sportowców, jak chociażby bokserów Giennadija Gołowkina i Serika Sapijewa. Jego inwestycja w Hitech GP jest pierwszym kontaktem miliardera ze światem motorsportu, co jest kolejną przesłanką sugerującą, że biznesmen może być jedynie “słupem” podstawionym przez Mazepina.
Wcześniej tajemniczego kazachskiego biznesmena łączono z próbą przejęcia Alpha Tauri. Miał on zaoferować nawet 850 mln dolarów za drugi zespół Red Bulla. Propozycja została jednak odrzucona ze względu na powiązania z Mazepinem. Teraz z dużą dozą prawdopodobieństwa można napisać, że chęć nabycia Alpha Tauri zgłaszał właśnie Kim.
Co przekonało kazachskiego miliardera do F1?
– Od dawna interesuję się sportami motorowymi i cieszę się, że nawiązałem współpracę z organizacją, która odniosła sukces w tak wielu kategoriach wyścigowych i ma ambitne plany na przyszłość. Dotąd ochoczo inwestowaliśmy w sport, ale tym razem po raz pierwszy dokonujemy globalnej inwestycji w sporty motorowe – przekazał Kim w komunikacie prasowym.
Kim dodał, że do inwestycji w F1 przekonał go “urok” królowej motorsportu, a także “rosnąca baza fanów”, co odpowiada jego ambicjom osobistym i komercyjnym.
– Cieszę się, że mogę powitać Władimira Kima w grupie Hitech GP. Podczas naszych dyskusji znaleźliśmy wiele naturalnych synergii i wiem, że jego wsparcie będzie nieocenione, gdy będziemy próbowali budować sukces Hitech GP w przyszłości – powiedział Oliver Oakes, dyrektor generalny Hitech GP, a w przeszłości menadżer… Nikity Mazepina.
Wejście Hitech GP do F1 w roku 2026 nie jest przesądzone. Kazachski inwestor działa na niekorzyść brytyjskiego zespołu, bo szefowie Formuły 1 mają obawy, że to tylko fortel mający na celu umożliwienie Mazepinowi powrót do stawki. Zainteresowanie jazdą w królowej motorsportu wykazują też inni – m.in. Andretti, LKY SUNZ, Carlin oraz Formula Equal.
Nikita Mazepin startował w F1 w roku 2021 w barwach Haasa. Przez cały sezon nie zdobył ani jednego punktu, a obecność na polach startowych zawdzięczał przede wszystkim majątkowi ojca. Mazepin senior zapłacił ok. 25 mln dolarów, aby jego syn został zatrudniony przez amerykańską ekipę. Haas zwolnił kierowcę z Moskwy w marciu 2023 roku po kilku dniach od rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę, bo nie chciał być łączony z osobami z otoczenia Władimira Putina.
Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty
Follow @Kuczer13
Czytaj także:
– Hamilton walczy z Mercedesem o pieniądze. Lojalność owszem, ale za wysoką cenę
– Koniec z próbami oszustwa w F1. Przepisy zmienione w trybie pilnym
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS