Po przejęciu sieci kiosków RUCH powstaną dwie nowe marki: ORLEN w ruchu i ORLEN paczka. Rozszerzą pozapaliwową ofertę koncernu. Oto szczegóły.
Oprócz obrotem paliwami, płocki koncern zainwestuje w nowe usługi – tym razem kurierskie. Prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek zapowiedział stworzenie nowej marki detalicznej “ORLEN w ruchu” i sieć paczkomatów “ORLEN paczka”. Jeszcze w 2021 roku powstanie ok. 500 punktów z automatami do paczek kurierskich.
– Mocno zainwestujemy również w segment usług kurierskich, oferując klientom dostęp do ponad 10 tys. punktów nadań i odbiorów przesyłek, w tym 2 tys. automatów paczkowych. Stawiane one będą w atrakcyjnych lokalizacjach. Z pierwszych maszyn paczkowych będzie można korzystać już we wrześni – powiedział Obajtek na konferencji prasowej.
Usługi oferowane przez PKN ORLEN mają stanowić konkurencję dla popularnych firm na rynku. – Segment detaliczny jest silnym filarem działalności PKN ORLEN. Uzyskujemy z niego rocznie ponad 3 mld zł zysku operacyjnego. Zgodnie ze strategią ORLEN2030, będziemy go dynamicznie rozwijać, odpowiadając na rynkowe trendy związane ze zmianami zachodzącymi w nowoczesnym handlu i ewoluującymi wraz z nimi potrzebami klientów. W rozwoju segmentu detalicznego chcemy efektywnie wykorzystać potencjał spółki RUCH. Nowoczesne formaty sklepowo-gastronomiczne, które budujemy pod marką „ORLEN w ruchu”, to nowa jakość na rynku. Powstanie sieć ok. 900 takich obiektów – dodał Obajtek.
Pomysł na nowe punkty sprzedaży detalicznej oparte są na trzech rodzajach obiektów, w których będzie można nabyć artykuły gastronomiczne i sklepowe. Format A zakłada oddanie do użytku 20-metrowych punktów, B – 60-70 metrowe (wolnostojące i w ciągach komunikacyjnych). Na terenie dworców i w biurowcach zlokalizowane będą zautomatyzowane kąciki kawowe.
Automaty paczkowe zostaną uruchomione na stacjach PKN ORLEN, przy niektórych sklepach RUCH-u, ale także w innych miejscach czynnych całą dobę. Spółka zapowiada łatwą obsługę automatów paczkowych i przygotowanie specjalnej aplikacji mobilnej.
Przypomnijmy, że w ub. r. PKN ORLEN przejął kontrolę nad RUCH-em. Płocki gigant paliwowy posiada 65 proc. akcji spółki, pozostałymi akcjonariuszami zostali PZU i PZU Życie oraz Alior Bank.
– Dzięki zaangażowaniu PKN ORLEN otwieramy nowy rozdział w historii firmy. W ramach Grupy ORLEN przystępujemy do projektów, które umożliwią nam pozyskiwanie nowych klientów, zapewnią stabilność finansową i możliwość dalszego rozwoju. Wzmocnimy naszą pozycję w segmencie usług kurierskich gwarantując klientom e-sklepów wygodną, szybką i optymalną kosztowo usługę kurierską – ocenił Piotr Regulski, prezes zarządu spółki RUCH.
Strategia PKN ORLEN obliczona jest na pozyskanie nowych klientów. – Klienci oczekują nowoczesnych i przyjaznych usług, z których mogą korzystać o dowolnej porze i w ulubionym miejscu. Dlatego na bazie spółki RUCH będziemy rozwijać nie tylko nowe formaty sprzedaży detalicznej, ale także segment usług kurierskich. Jeszcze w tym roku uruchomimy 500 automatów paczkowych. W ten sposób pozyskamy nowych klientów i staniemy się aktywnym uczestnikiem szybko rosnącego rynku eCommerce, jednego z kluczowych dla polskiej gospodarki – powiedziała Patrycja Klarecka z zarządu PKN ORLEN ds. sprzedaży detalicznej.
Klienci będą mogli nadać i odbierać przesyłki w 10 tys. miejsc w kraju – do końca tego roku powstanie 5,5 tys. punktów. PKN ORLEN inwestuje w nowe kioski RUCH-u: obecnie można skorzystać z 1200 takich sklepików, a w ciągu najbliższych miesięcy powstanie dodatkowe 100. Można w nich nabyć nowe produkty – m.in. zdrową żywność i gotowe kanapki.
Według eksperta CEO Sembot, posunięcia rynkowe PKN ORLEN są uzasadnione ekonomicznie i poszerzają zasięg konsumencki stacji paliw. – Stacje muszą dywersyfikować kanały przychodu, ponieważ obecnie benzyna nie jest ich głównym źródłem zysku. Paczkomaty wpisują się tu idealnie, tym bardziej że paczkę możemy odebrać przy okazji innych czynności, których dokonujemy na stacji. Dodatkowym plusem Orlenu są też codzienne dostawy. Przy dobrej optymalizacji, firma będzie mogła więc wykorzystać zasoby, które już posiada – stwierdził w rozmowie z Money.pl Bartosz Ferenc.
Największą konkurencją dla paczkomatów PKN ORLEN będą usługi InPost, dysponująca ponad 10 tys. zlokalizowanych punktów do odbierania i nadawania przesyłek. Płocki koncern zamierza zainwestować w rozwój działalności detalicznej 11 mld złotych do 2030 roku.
Na horyzoncie widnieje też rywalizacja z siecią sklepów “Żabka”. – Tempo przyrostu liczby sklepów Żabka (1000 otwarć w 2020r.) pokazuje, że w segmencie convenience, czyli niewielkich punktów handlowych zlokalizowanych blisko klienta, jest przestrzeń do rozwoju. Orlen wraz z nabyciem Ruchu stał się właścicielem kilkunastu centrów dystrybucyjnych. Dopasowanie do tej infrastruktury oferty pozapaliwowej sieci handlowej wydaje się mieć sens – tłumaczył dziennikarzom wirtualnemedia.pl Krzysztof Kawa, analityk finansowy.
GW
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS