A A+ A++

Wszelkie zmiany organizacji lekcji religii w szkołach publicznych winny dokonywać się zawsze zgodnie z zasadą bezstronności, obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi działającymi w Polsce. Porozumienie oznacza konieczność wypracowania konsensusu – brzmi przesłane KAI stanowisko Zarządu Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach. Katowicki KIK odniósł się w ten sposób do rozporządzenia MEN w sprawie zmian w organizacji lekcji religii.

Stanowisko

Zarządu Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach
w sprawie Rozporządzenia Ministra Edukacji
dotyczącego zmian w organizacji lekcji religii
z dnia 4 września 2024 r.

Zarząd Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach wyraża zdecydowany protest wobec sprzecznego z obowiązującym prawem, Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1 sierpnia 2024 r., poz. 1158).

Wszelkie zmiany organizacji lekcji religii (i etyki) w szkołach publicznych i przedszkolach winny dokonywać się zawsze zgodnie z zasadą bezstronności oraz obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi działającymi w Polsce. Porozumienie oznacza konieczność wypracowania konsensusu.

Uzasadnienie

Religia i etyka są lekcjami umożliwiającymi poruszanie podstawowych życiowych problemów, ważnych dla rozwoju uczniów. Rozporządzenie Ministra Edukacji jest wyrazem nietolerancji wobec prawie 80 procent uczniów uczęszczających na lekcje religii (lub etyki). Uczniowie mają prawo do efektywnych lekcji religii na terenie szkoły, co wynika z podstawowych praw i wolności człowieka, a zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konkordacie między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską.

Nie można uczyć szacunku i tolerancji wobec innych, nie realizując tolerancji religijnej w szkole. Nauczanie religii w szkołach ma miejsce w 27 krajach Europy. W Polsce lekcja religii została wyrzucona przez władze komunistyczne po II wojnie światowej, na krótko przywrócona po 1956 roku i powróciła do szkół publicznych w 1990 roku, kiedy rozpoczęły się procesy przemian ustrojowych w naszej Ojczyźnie.

Te sprzeczne z prawem działania Ministra Edukacji ograniczają dostęp młodzieży do poznania korzeni kultury polskiej i cywilizacji europejskiej. Dyskryminują przede wszystkim katolików, którzy stanowią większość ludności w Polsce, prowadzą do podważania tożsamości narodowej.

Wszelkie zmiany organizacji lekcji religii (i etyki) w szkołach publicznych i przedszkolach winny dokonywać się zawsze zgodnie z zasadą bezstronności oraz obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi działającymi w Polsce. Porozumienie oznacza konieczność wypracowania konsensusu.

Prezes Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach

Andrzej Dawidowski

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSztabowcy Kamali Harris powinni uważać. “Nastąpiła zmiana tempa w wyścigu”
Następny artykułDziwaczne, ale uzasadnione powody, dla których ludzie zerwaliby randkę z mocną dziesiątką