A A+ A++

Jak informuje portal wyborcza.pl, Ministerstwo Zdrowia, pod kierownictwem Adama Niedzielskiego, wydawało spore kwoty na promocje programu “Profilaktyka 40+”. Środki na kampanię medialną w większości trafiały jednak do rozgłośni katolickich, diecezjalnych, omijając niektóre z największych rozgłośni radiowych i telewizyjnych.

“Profilaktyka 40 plus” – program od początku skazany na porażkę?

Program “Profilaktyka 40 plus” ruszył od 1 lipca 2021 roku. Jak czytamy na stronie Ministerstwa Zdrowia “to program bezpłatnych badań profilaktycznych dla wszystkich Polaków i Polek powyżej 40. roku życia. Celem programu jest zwiększenie liczby osób wykonujących takie badania,  wczesne wykrywanie chorób i zaburzeń oraz zapobieganie ich rozwojowi”.

W czasie pandemii dostępność do opieki medycznej i badań oferowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia była ograniczona, dlatego obecnie tak ważne jest, by ten czas zrekompensować i wykonać badania profilaktyczne. Wczesne wykrycie schorzeń to większa szansa na skuteczne leczenie. Warto z niej skorzystać! – tłumaczy resort zdrowia.

Rzeczywiście jednak program dosyć szybko okazał mało skuteczny. Po miesiącu od jego rozpoczęcia wystawiono 126 tys. skierowań, a tylko nieco ponad 300 z nich zrealizowano. Do czerwca 2023 roku liczba ta zwiększyła się do ponad 2 mln wystawionych i zrealizowanych skierowań. Jest to jednak niewiele patrząc na to, że uprawnionych do skorzystania z programu jest około 20 mln Polaków.

Pierwotnie program miał trwać do grudnia 2021 roku, ale w międzyczasie był przedłużany i zmieniany. Jednak nie na tyle skutecznie, aby uzyskać satysfakcjonujące wyniki. Ostatni raz Adam Niedzielski wydłużył w maju 2023 roku, do czerwca 2024 roku.

Promocja programu “Profilaktyka 40 plus” w rozgłośniach katolickich

Z uwagi na to, że zainteresowanie programem było niewielkie, Ministerstwo Zdrowia zdecydowało się sfinansować kampanię medialną zachęcającą do udziału w nim. Jak informuje Wyborcza.pl, największe sumy na promocję dostały 3 największe stacje telewizyjne – TVP, Polsat i TVN – po 800 tys. zł każda. Następna pod względem wielkości dofinansowania była fundacja o. Radeusza Rydzyka, Lux Veritatis, która od resortu zdrowia otrzymała 430 tys. 231 231 tys. złotych dostała Fratria braci Karnowskich, a po 120 tys. zł Gazeta Polska i Gazeta Polska Codziennie. 

Program “Profilaktyka 40 plus” nie był jednak reklamowany w Polskim Radiu. Jak jednak informuje Wyborcza.pl, zamiast tego pieniądze ministerstwa popłynęły do 18 rozgłośni katolickich. Każda z nich dostała po 50 tys. złotych, w tym: Radio Nadzieja w diecezji łomżyńskiej, Radio Emaus w Poznaniu, Radio eM w Kielcach, Katolickie Radio Rzeszów VIA, Radio Głos diecezji pelplińskiej, Katolickie Radio Diecezji Płockiej, Katolickie Radio Zamość, Radio Fiat w Częstochowie, Katolickie Radio Podlasie oraz Radio Niepokalanów należące do zakonu franciszkanów.

Źródła:

Wyborcza.pl/ Polityka Zdrowotna

Aktualizacja: 20/02/2024 16:03

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJakie zabiegi na wiotką skórę na całym ciele?
Następny artykułKatarzyna Pakosińska jest żoną gruzińskiego księcia. Historia ich spotkania brzmi jak scenariusz filmowy