Dyrektywie dotyczącej ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa w organizacjach podlegają zarówno podmioty prywatne, jak i publicznej. Każdy objęty regulacjami podmiot ma obowiązek utworzenia bezpiecznych i poufnych kanałów zgłoszeń dla sygnalistów. Jakie rozwiązania mamy do wyboru i które z nich są najbardziej praktyczne?
Whistleblowing stanowi efektywny mechanizm wczesnego ostrzegania o nieprawidłowościach, umożliwiając szybką reakcję na naruszenia i minimalizując potencjalne szkody i konsekwencje. Dodatkowo promuje kulturę otwartości i uczciwości, przyczyniając się do budowania zaufania i reputacji firmy jako odpowiedzialnego i transparentnego biznesu. Dyrektywa o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa Unii nakazuje organizacjom publicznym i prywatnym przedsiębiorcom zatrudniającym co najmniej 50 pracowników utworzenie kanałów zgłoszeń dla sygnalistów. Zgłoszenia mogą być dokonywane na trzy sposoby – w formie ustnej lub pisemnej: papierowej bądź też elektronicznej.
Zgłoszenia ustne
Ustne kanały zgłoszeń dla sygnalistów obejmują dwie grupy: telefoniczne lub dokonywane z wykorzystaniem innych systemów komunikacji głosowej oraz osobiste. W pierwszym przypadku zgłoszenie musi być udokumentowane poprzez nagranie rozmowy lub kompletną i szczegółową transkrypcję. Z rozmowy przebiegającej za pośrednictwem nienagrywalnego systemu powinien być sporządzony protokół. Sygnalista może również zawnioskować o bezpośrednie spotkanie z osobą zajmującą się przyjmowaniem zgłoszeń. Wtedy zgłoszenie może być udokumentowane w formie nagrania lub protokołu. We wszystkich przypadkach sygnalista musi mieć możliwość sprawdzenia i poprawienia treści transkrypcji lub protokołu, a także ich zatwierdzenia swoim podpisem.
Zgłoszenia pisemne
Pisemne kanały zgłoszeń dla sygnalistów nie nakładają żadnych konkretnych obowiązków czy wymogów na pracodawcę. Mogą być to tradycyjne zgłoszenia papierowe – listowne czy też umieszczane w przeznaczonej do tego skrzynce, a także zgłoszenia elektroniczne.
Elektroniczne kanały zgłoszeń dla sygnalistów
W ramach zgłoszeń elektronicznych najczęściej spotkać można się z dedykowanym adresem e-mail, pod który sygnaliści mogą wysyłać wiadomości informujące o naruszeniach, ankietą online czy specjalnym oprogramowaniem whistleblowingowym (platforma, aplikacja, np. Whiblo).
Które rozwiązanie wybrać?
Jak można łatwo zauważyć, zgłoszenia ustne nakładają na organizację dość restrykcyjne wymogi. Z kolei zgłoszenia dokonywane w formie pisemnej, w tym również zgłoszenia mailowe, mogą w łatwy sposób prowadzić do naruszenia ochrony tożsamości sygnalisty. Z tego względu najbezpieczniejszym i najbardziej praktycznym kanałem wydają się być przeznaczone do tego systemy, których struktura pozwala na łatwe dokonywanie zgłoszeń z dowolnego miejsca, ale i ich rejestrowania oraz przechowywania. Sprawdzona platforma czy aplikacja jest w stanie zagwarantować pełną poufność i zabezpieczenie danych. Jednocześnie – z poziomu profilu osoby przyjmującej zgłoszenia – pozwala również na filtrowanie informacji, komunikowanie się z sygnalistą czy generowanie niezbędnych raportów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS