Wczoraj statek-kontenerowiec całkowicie zablokował ruch w Kanale Sueskim, jednym z najważniejszych szlaków handlowych na świecie. Agencja Reutersa donosi, że udało się go już odblokować.
Incydent miał miejsce wczoraj ok. 7 40 rano. Płynący pod panamską banderą ogromny kontenerowiec Ever Given– wypierający 224 tysiące ton, szeroki na 59 metrów i długi na ok. 400 – próbował przepłynąć przez kanał na północ, z Morza Czerwonego na Morze Śródziemne. Ten statek, jedna z największych tego typu jednostek na świecie, należy do tajwańskiego Evergreen Marine Corp. Płynął z ładunkiem z Chin do Rotterdamu.
Warunki były wyjątkowo niekorzystne – prędkość wiatru sięgała 40 węzłów (ok. 74 km/h) a burza piaskowa znacznie ograniczała widoczność. Na razie nie jest jasne co tak naprawdę się stało, ale eksperci podejrzewają, że nagły silny podmuch wiatru sprawił, że statek wyszedł z szlaku wodnego i uderzył o dno. To sprawiło, że utracił sterowność i stanął w poprzek uderzając dziobem we wschodni a rufą w zachodni brzeg szerokiego w tym miejscu na ok. 100 metrów kanału. To pierwszy taki przypadek w 150-letniej historii Kanału Sueskiego.
Sytuacja była bardzo poważna. Kanał ten to bowiem najkrótszy morski szlak handlowy między Azją i Europą. Przepływa przez niego 10-12% światowego handlu, jest szczególnie ważny dla handlu ropą. Każdy dzień opóźnienia oznacza więc gigantyczne straty. Już w ciągu tego jednego dnia zdążyło się ustawić w kolejce ponad 30 innych statków.
Agencja Reutersa informuje jednak, że wbrew wcześniejszym przewidywaniom statek udało się już odblokować i Kanał znowu jest drożny. Rozładowanie korku zapewne jeszcze trochę potrwa, ale władze kanału zapowiadają, że zrobią co w ich mocy aby stało się to jak najszybciej. Ever Given jednak na razie najprawdopodobniej nie będzie kontynuował rejsu. Zamiast tego zostanie odholowany na najbliższy „parking”, jakieś 30 kilometrów na północ od miejsca wypadku. Stamtąd zostanie odholowany do najbliższego portu – Sokhna lub Port Said, gdzie rozładowane zostaną kontenery a sam statek zostanie naprawiony. Jeśli uszkodzenia są poważne to trafi na remont do stoczni.
Źródło: Stefczyk.info na podst. Reuters, BBC, CNN Autor: WM
Fot. PAP/EPA/Media Suez Canal Head Office / H
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS