Termin „kabotaż” (od francuskiego caboter) pochodzi od nazwiska XV-wiecznego włoskiego podróżnika i odkrywcy Giovanniego Cabota, który uprawiał żeglugę pomiędzy portami tego samego państwa (tak zwaną żeglugę przybrzeżną). W transporcie drogowym kabotażem określa się zarobkowy transport ładunków na obszarze tego samego państwa pojazdem zarejestrowanym w innym kraju. Podpowiadamy, jakimi zasadami rządzi się transport kabotażowy w ramach państw członkowskich Unii Europejskiej.
Co to jest kabotaż?
Samochodowy transport kabotażowy w krajach Unii Europejskiej polega na świadczeniu usług transportowych na terenie jednego kraju unijnego z wykorzystaniem pojazdu, który został zarejestrowany na terenie innego kraju lub przez przedsiębiorstwo zarejestrowane w innym kraju członkowskim. Kiedy więc polski przewoźnik zostanie oddelegowany do wykonywania transportu w Niemczech lub innym kraju członkowskim, realizuje transport kabotażowy. Operacja obejmuje zarówno załadunek, transport, jak i wyładunek towaru.
Kabotaż – co to znaczy w praktyce?
Jak działa kabotaż? Można to dobrze wyjaśnić na podstawie konkretnych przykładów. Firma zarejestrowana w Polsce wykonuje zlecenie i w ramach transportu międzynarodowego dostarcza towar do Francji. Po rozładunku, żeby nie wracać „na pusto” do bazy w Polsce, w ramach usługi transportu kabotażowego, ładuje w drodze powrotnej inny towar we Francji i rozładowuje go również we Francji w innym punkcie lub na przykład w Niemczech.
Jakie przepisy regulują przewóz kabotażowy?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku określa co to jest kabotaż. Definicja kabotażu ma następujące brzmienie „krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim zgodnie z niniejszym rozporządzeniem”.
Wszystkie kraje unijne stosują jednolite zasady kabotażowe uregulowane w powyższym rozporządzeniu. Jeżeli kraj nie należy do UE, może stosować przepisy krajowe w zakresie zasad związanych z umową przewozu oraz masy i wymiarów pojazdów drogowych. Przepisy te nie mogą faworyzować przewoźników krajowych.
Warunki dla firm transportowych uczestniczących w przewozach kabotażowych
Przedsiębiorstwo transportowe musi posiadać licencję wspólnotową uprawniającą do wykonywania transportu międzynarodowego oraz ubezpieczenie kabotażowe.
Należy zaznaczyć, że pojazdy poniżej 3,5 tony nie muszą posiadać licencji wspólnotowej. Ubezpieczenie kabotażu jest dobrowolne, jednak warto zainwestować w polisę w celu zabezpieczenia się przed możliwymi stratami. Posiadanie takiej polisy ułatwia ponadto otrzymywanie zleceń. Wielu zleceniodawców uzależnia zlecenie wykonania przewozu od posiadania ubezpieczenia kabotażowego przez przewoźnika. W Niemczech obowiązuje inne ubezpieczenie kabotażu niż w pozostałych krajach członkowskich.
Pakiet mobilności – co to jest?
Przepisy, które weszły w życie 21 lutego 2022 roku, wprowadziły wiele zmian w zakresie transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Pakiet jako taki nie jest aktem prawnym, ale ma ogromny wpływ na stanowienie prawa krajowego i unijnego.
Pakiet mobilności odnosi się do 4 zasadniczych i ważnych dla firm przewozowych obszarów ich działalności:
-
tachografów, czasu jazdy kierowców oraz odpoczynków;
-
delegowania kierowców;
-
kabotażu;
-
zasad prowadzenia działalności transportowej na terenie Unii Europejskiej.
Ograniczenia w kabotażach
Nowe przepisy transportowe 2022 ograniczyły liczbę kabotażu do maksymalnie trzech przejazdów. Jeden kierowca na kabotaż w transporcie ma 7 dni (w tym jeden maksymalnie w ciągu trzech dni), następnie musi wstrzymać wykonywanie transportu na 4 dni (tzw. cooling off).
Dodatkowo nowe przepisy zobowiązują kierowców do zjazdu do bazy w kraju, gdzie mieści się siedziba firmy raz na 8 tygodni. Siłą rzeczy przewozy kabotażowe nie są już więc tak opłacalne jak przed wprowadzeniem zmian, kiedy polskie ciężarówki przez długi czas (nawet kilku tygodni) wykonywały przewozy dla zewnętrznych podmiotów.
Wynagrodzenie kierowców – 2022 rok
Pakiet mobilności 2022, zarobki w transporcie oraz wymogi i ograniczenia w zakresie czasu pracy – to zagadnienia, którymi kierowcy są żywotnie zainteresowani. Celem nowych – wprowadzonych w 2022 roku – rozwiązań, jest poprawa warunków pracy kierowców i wprowadzenie sprawiedliwej konkurencji na terenie Unii Europejskiej.
Przepisy unijne określają, w jaki sposób zawodowi kierowcy mają podlegać pod zagraniczną płacę minimalną, czyli korzystać z zasady tego samego wynagrodzenia za tę samą pracę w tym samym miejscu.
Od 2 lutego 2022 r. kierowcy, którzy podlegają pod nowe przepisy dotyczące delegowania – w tym kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe – będą otrzymywać pełne minimalne wynagrodzenie, jakie przysługuje w kraju, w którym wykonują pracę. Jeśli zatem polski kierowca przewozi towary w Niemczech, powinien on zostać rozliczony na takich zasadach, na jakich rozlicza się pracowników w firmach niemieckich. Pod przepisy delegowania nie podlegają kierowcy realizujący transport z i do Polski.
Czy pakiet mobilności dotyczy transportu krajowego?
Pakiet mobilności dotyczy wyłącznie transportu międzynarodowego i przewoźników oraz kierowców realizujących przewozy międzynarodowe. Nie obowiązuje w transporcie krajowym.
Artykuł powstał przy współpracy z giełdą prilo.com – transport aut
tekst płatny
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS