A A+ A++

Pierwszy radziecki atomowy okręt podwodny – K-3 Leninskij Komsomoł – zostanie przerobiony na muzeum i udostępniony do zwiedzana w Kronsztadzie na przedmieściach Sankt Petersburga. Muzeum ma zostać otwarte w 2023 roku.

Pierwotnie planowano, że K-3 zostanie zacumowany w Murmańsku obok lodołamacza Lenin. W ten sposób w jednym miejscu znalazłyby się dwa muzea obejmujące pierwszy atomowy okręt podwodny i pierwszy lodołamacz z napędem jądrowym. Włodarze miasta mieli nadzieję na takie rozwiązanie, które mogłoby sprowadzić więcej turystów. Murmańsk nie może poszczycić się wieloma innymi atrakcjami dla odwiedzających. W Kronsztadzie stanie się głównym eksponatem projektowanego Muzeum Chwały Floty.

W 1952 roku rząd Związku Radzieckiego przyjął postanowienie o rozpoczęciu projektowania i budowy atomowego okrętu podwodnego. Stępkę położono 24 września 1955 roku, a wodowanie odbyło się 4 sierpnia 1957 roku. Jesienią tego samego roku przystąpiono do pierwszych testów na uwięzi. Podniesienie bandery nastąpiło 1 lipca 1958 roku, a cztery dni później okręt wyszedł w morze na testy, podczas których okazało się, że osiągane wyniki są lepsze od zakładanych. W związku z tym na początku 1959 roku jednostka została przekazana Flocie Północnej do próbnej eksploatacji.

Okręt ma konstrukcję dwukadłubową, co stało się standardem dla późniejszych radzieckich jednostek tej klasy. Wyporność na powierzchni wynosiła 3118 ton, a w zanurzeniu – 4750 ton. Kadłub sztywny podzielono na dziewięć przedziałów oddzielonych od siebie wodoszczelnymi grodziami. Konstrukcja kadłuba i materiały zastosowane do jego budowy pozwalały na zanurzenie się okrętu na głębokość 300 metrów, to jest o 100 metrów więcej niż w przypadku amerykańskiego USS Nautilus.

K-3 stał się symbolem potęgi radzieckiej marynarki wojennej, ale podobnie jak na wielu innych radzieckich atomowych okrętach podwodnych, doszło na nim do kilku niebezpiecznych wypadków. W najpoważniejszym z nich, 8 września 1967 roku, w czasie przejścia przez Morze Norweskie na pokładzie wybuchł pożar, w którym zginęło trzydziestu dziewięciu marynarzy.

Okręt został wycofany ze służby w 1988 roku i miał być złomowany. W 2005 roku został przeholowany do stoczni Nierpa w Snieżnogorsku, gdzie wycięto przedział reaktora. Części kadłuba ponownie ze sobą zespawano. W miejsce usuniętego przedziału reaktora wstawiono nowy moduł, w którym umieszczono makietę i symulator napędu jądrowego. Najbliższe lata upłyną teraz na przekształceniu jednostki w muzeum.

Zobacz też: Rosyjskie uzbrojenie dla Pakistanu coraz mniej prawdopodobne

(thebarentsobserver.com, tass.ru)

pliskin1, domena publiczna

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMali Odkrywcy ze Słonecznej Ósemki przestawiają “Jak nie kochać jesieni…”
Następny artykułDr.Henry Makow: Podobnie jak Wielki Kryzys, oszustwo COVID mające na celu „złamanie amerykańskiego charakteru”.