Jeszcze w tym roku kierowcy skorzystają z odcinka drogi ekspresowej od Kamiennej Góry do granicy z Czechami. Zaawansowanie rzeczowe tej inwestycji wynosi 92 proc. Wykonawca prowadzi wzmożone prace na całym 15,3-kilometrowym odcinku trasy. Z kolei już w sierpniu planowane jest otwarcie najdłuższego tunelu pozamiejskiego.
O zadaniu
Inwestycję realizuje konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE. Wartość umowy wynosi prawie 900 mln zł. W ramach zadania powstały trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonano 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów).
W pierwszej połowie 2022 r. zakończyło się nasuwanie pięciu estakad, których długość wynosi od 435 do prawie 600 m. Łączna długość obiektów inżynierskich wynosi prawie 4,5 km, co stanowi niemal 30 procent całej realizowanej trasy.
– Dużym wyzwaniem dla wykonawcy było nasuwanie wszystkich estakad w jednym czasie. Technologia nasuwania podłużnego pozwoliła ograniczyć przestrzeń, na której prowadzono prace budowlane, a także uniezależniła je od warunków atmosferycznych. Za pomocą tej metody możliwe było wykonywanie obiektów nad czynnymi drogami, jak to miało miejsce na realizowanym węźle Kamienna Góra Północ, gdzie obiekt znajduje się bezpośrednio nad DK5 – tłumaczy Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na opisywanym odcinku znajdują się na niej dwa tunele: TS-32 o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków oraz TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice). Ten ostatni to najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce. Właśnie w nim w ostatnich dniach strażacy przeprowadzili tzw. rozpoznanie operacyjne.
– Strażacy zapoznali się z aktualnym stanem prac, w szczególności pod kątem możliwych zagrożeń jakie mogą wystąpić w trakcie ich prowadzenia. Tego typu spotkania będą odbywały się cyklicznie tak, abyśmy sukcesywnie zapoznawali się z szeregiem systemów, które odpowiadać będą za bezpieczeństwo wszystkich podróżujących – informuje na swoim facebookowym profilu Komenda Powiatowa Straży Pożarnej w Jaworze.
Otwarcie tunelu TS-26 planowane jest w sierpniu tego roku.
Całą trasą pomiędzy Bolkowem a Lubawką pojedziemy w połowie 2024 r., po zakończeniu prac na odcinku Bolków – Kamienna Góra.
Całą trasą pomiędzy Bolkowem a Lubawką pojedziemy w połowie 2024 r., po zakończeniu prac na odcinku Bolków – Kamienna Góra.
Dofinansowanie UE
Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja ujęta jest umową o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Fot. GDDKiA/PSP w Jaworze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS