Wsiadasz do miejskiego autobusu, kasujesz bilet. „40-minutowy wystarczy” – myślisz, ale przejeżdżasz kilka przystanków i z kolejnego autobus już nie rusza… Awaria. Co dalej? Kierowca uspokaja zirytowanych pasażerów, zapewnia, że niebawem podstawią pojazd zastępczy. Nerwowo spoglądasz na zegarek – minuty płyną, nie ma szans, by bilet czasowy wystarczył na dokończenie podróży. Czyli co, będę musiał wykosztować się na nowy?
– Niekoniecznie! – mówi Sebastian Kowal, rzecznik Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. – Wielu pasażerów w takiej sytuacji dzwoni do dyspozytorów MPK z pytaniem, co mają zrobić. Tymczasem regulamin przewozów komunikacji miejskiej w Krakowie jasno to precyzuje – podkreśla Kowal. Wyjaśnia, że jeżeli kontynuacja podróży autobusem bądź tramwajem nie jest możliwa z powodu awarii pojazdu lub uszkodzenia drogi czy torowiska, można z ważnym biletem jednoprzejazdowym wsiąść do komunikacji zastępczej. Można także kontynuować jazdę następnym pojazdem tej samej linii lub innej linii przebiegającej tą samą trasą. Wówczas ważność biletu czasowego zostaje wydłużona o kwadrans.
To nie wszystko. „W przypadku uruchamiania przewozów zastępczych bilet jednoprzejazdowy skasowany w pojeździe linii podstawowej lub zastępczej zachowuje ważność w pojeździe następnej linii, a także w pojazdach linii, których trasy pokrywają się z trasa? przejazdu łączonego – przez 60 minut od chwili skasowania” – odczytuje prawa pasażera rzecznik ZTP.
Ważne zasady
To właśnie w rozwianiu wątpliwości, jakie prawa, ale także jakie obowiązki mają pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej, ma pomóc przygotowany przez ZTP poradnik. Czego możemy się dowiedzieć z 20-stronicowej broszury?
Od 1 lutego tego roku w krakowskiej komunikacji miejskiej obowiązują nowe ceny biletów. Wraz z taryfami zmieniły się także zasady dotyczące zniżek. Miasto zostało podzielone na trzy strefy z różnymi cenami przejazdu. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziemy w pierwszym rozdziale poradnika.
Często pasażerowie skarżą się na zepsute automaty biletowe w pojazdach, a możliwości zakupu biletu u kierowcy nie ma (w związku z obostrzeniami pandemicznymi). Trzeba pamiętać, że taka sytuacja nie zwalnia z posiadania ważnego biletu i w przypadku jego braku kontroler ma obowiązek nałożyć na pasażera tzw. opłatę dodatkową. Szczegóły tego, jak powinna wyglądać kontrola biletów, znajdziemy w drugiej części poradnika. Dowiemy się tam m.in., kiedy kontroler może zażądać od nas okazania dowodu tożsamości, kiedy przysługuje nam odwołanie od nałożonej opłaty dodatkowej albo czy możemy kontynuować podróż komunikacją miejską po uiszczeniu opłaty dodatkowej.
Poradnik pasażera precyzuje także, co możemy zabrać ze sobą do autobusu czy tramwaju. Dopuszczalny jest więc przewóz bagażu podręcznego. Nie trzeba za niego dodatkowo płacić, ale nie może on utrudniać poruszania się innym pasażerom, jak również zagrażać ich bezpieczeństwu. Niedopuszczalne jest zajmowanie bagażem dodatkowego miejsca siedzącego. Kierowca ma też prawo odmówić przewozu bagażu, gdy w pojeździe panuje tłok. Przepis ten nie dotyczy jednak wózków dziecięcych i inwalidzkich. Bez dodatkowej opłaty przewozić możemy także rower. Nie ma oczywiście potrzeby uzasadniania tego jakimiś szczególnymi powodami, jak uszkodzenie jednośladu, niesprzyjająca pogoda (np. gwałtowna ulewa) czy stan naszego zdrowia (np. źle się poczuliśmy). Jedynym warunkiem jest, by nie utrudniać przejazdu innym pasażerom. Jeżeli istnieje taka możliwość, trzeba rower zamontować w bagażniku zewnętrznym.
Z komunikacji miejskiej możemy korzystać także wraz z naszymi czworonożnymi podopiecznymi. Warunek: psy muszą być prowadzone na smyczy i mieć założony kaganiec, a my powinniśmy mieć przy sobie ważne zaświadczenie o szczepieniu psa przeciwko wściekliźnie. Inne zwierzęta należy przewozić w koszach lub w klatkach.
Nasz komfort
Prawem pasażera jest także podróż w komfortowych warunkach. ZTP podkreśla, że w tym celu Kraków kupuje nowoczesne pojazdy, a te starsze modernizuje. Wszelkie skargi (oraz pochwały!) dotyczące warunków podróży, czystości, bezpieczeństwa czy zachowania kierowców należy kierować bezpośrednio do przewoźników – MPK lub Mobilisa.
Wiele niepewności pasażerów zawsze budziło to, jak zachować się w przypadku podróży na przystanek oznaczony jako „na żądanie”. Wyjaśnienie także tego zagadnienia znajdziemy w poradniku. Jeżeli chcemy, by kierowca na takim przystanku się zatrzymał, wystarczy wcisnąć przycisk znajdujący się w pobliżu drzwi. Gdy chcemy wsiąść, wystarczy, że będziemy znajdować się w obrębie przystanku – kierowca ma obowiązek się zatrzymać i wpuścić nas do pojazdu. Nie trzeba, jak to się często zdarza, dawać dodatkowych sygnałów kierującemu.
Pasażer ma także prawo do informacji na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej. Najważniejsze aktualności, dane kontaktowe, aktualny rozkład jazdy można znaleźć na stronach przewoźników lub ZTP. Tam też znajduje się elektroniczna wersja omawianego tutaj poradnika pasażera. Zachęcamy do korzystania.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS