Jako przykład podaje najem 17-letniego Xiamen (4253 TEU, czerwiec 2006 r., Dalian Shipbuilding Industry Corp.) przez ONE po cenie 18 000 dol./dzień przez rok, około 2000 dol./dzień poniżej średniej rocznej dla jednostek typu Panamax, sygnalizuje dalsze osłabienie w stawkach czarterowych.
Galanopoulos Jones spodziewa się dalszego spadku wartości kontenerowców, a potwierdzeniem tendencji ma być sprzedaż 23-letniego statku Panamax Oakland (4890 TEU, październik 2000 r., Hyundai Heavy Ind) dla chińskiego armatora za cenę poniżej 12 mln dol.
Wiodące kraje
Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa BIMCO podlicza, że światowa flota statków towarowych składa się z około 61 000 statków o nośności około 2200 milionów ton. Chociaż konsolidacja w segmencie transportu kontenerowego była znacząca, cały rynek żeglugi jest nadal bardzo rozdrobniony, a przeciętne przedsiębiorstwo żeglugowe posiada tylko kilka statków. – Z biegiem czasu wyłoniły się jednak kluczowe kraje żeglugowe. Statki należące do greckich i chińskich przedsiębiorstw żeglugowych odpowiadają za 34% całkowitej nośności w tonach floty – wskazuje Niels Rasmussen z BIMCO.
Czytaj więcej
Przyznaje, że Grecja pozostała wiodącym na świecie krajem żeglugowym, greccy armatorzy kontrolują największą na świecie flotę statków przewożących towary. Łącznie kontrolują 19% ładowności i utrzymują szczególnie wysoki udział w sektorach suchych masowców, tankowców i gazowców.
W ostatnich latach wzrosło znaczenie Chin jako kraju żeglugowego, a chińscy armatorzy posiadają drugą co do wielkości flotę statków przewożących towary. Kontrolują mniej tankowców i gazowców, ale mają większy udział we flotach drobnicowych i kontenerowych, przy czym COSCO Shipping ma znaczącą flotę kontenerową. – Wejście chińskich instytucji finansowych na rynek leasingu znacząco przyczyniło się do wzrostu chińskiej floty w ostatnich latach, a pięciu z 10 największych chińskich armatorów to instytucje leasingowe. Łącznie dziesięciu największych armatorów kontroluje 41% floty będącej własnością Chin – podlicza Rasmussen.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS