– Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach, w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji, zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie EMP – poinformował Paweł Poneta, p.o. prezesa ElectroMobility Poland. Wciąż jednak nie ma decyzji rządu, czy realizować inwestycję, czy nie. Najbardziej obciążającym projekt wydaje się jego polityczny związek z rządem PiS, którego działania związane z rozwojem elektromobilności okazały się nieudolne i miały głównie propagandowy charakter. Tymczasem zdaniem ekspertów, jeśli w ciągu miesiąca nie zapadnie zgoda na kontynuowanie inwestycji, z projektu może wycofać się strategiczny partner – chiński producent samochodów elektrycznych Geely. Chińczykom spieszy się z ulokowaniem produkcji w Unii Europejskiej, bo jej władze zapowiadają cła na import chińskich elektryków, tańszych od budowanych w Europie i zagrażających rynkowej pozycji europejskich producentów.
Chińskich elektryków przybywa na rynku europejskim w bardzo szybkim tempie
Według Ośrodka Studiów Wschodnich, elektryki z Chin są przynajmniej o 20 proc. tańsze od europejskich odpowiedników. Przybywa ich w szybkim tempie: jeśli według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., a z końcem 2022 r. ich udział wzrósł już 3,7 proc. To jeszcze nic, bo prognoza Komisji Europejskiej na 2025 r. zakłada, że sięgnie nawet 15 proc. Nic dziwnego, że jeszcze w lutym Geely w liście do prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju deklarował jeszcze większe zaangażowanie w projekt Izery, jeśli będzie kontynuowany.
Czytaj więcej
Izera ma nową radą nadzorczą. Kadrowa miotła w ElectroMobility Poland
Rada nadzorcza spółki ElectroMobility Poland została odwołana. Utworzona w 2016 roku spółka, która miała odpowiadać za produkcję polskiego auta elektrycznego Izera. Na początku tego miesiąca nadzór nad nią przejęło Ministerstwo Aktywów Państwowych. Teraz powołano nową radę nadzorczą.
Problemem pozostaje jednak finansowanie przedsięwzięcia. Co prawda, w Krajowym Planie Odbudowy „zaszyto” środki poprzez zapis o wsparciu gospodarki niskoemisyjnej dla osiągnięcia celu, jakim ma być zdolność produkowania 100 tys. pojazdów zeroemisyjnych rocznie do połowy 2026 r. Problem w tym, czy ma to być wsparcie w formie grantu, czy pożyczki, przy czym ten drugi wariant komplikowałby sprawę. Jak informuje EMP, zakład miałby zostać wybudowany w dwó … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS