A A+ A++

Grupa Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów
Biedronka, miała w trzecim kwartale 2024 roku 187 mln euro zysku netto
j.d. wobec 202 mln euro zysku rok wcześniej – podała spółka w raporcie.
Grupa odczuwa presję na marże w związku ze spadkiem cen żywności oraz
wzrostem kosztów.

Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, pokazał wyniki za trzeci kwartał
fot. Pavel Kapysh / / Shutterstock

Przychody wzrosły w tym okresie o 6,7
proc. do ok. 8,467 mld euro. EBITDA wyniosła 593 mln euro, co oznacza
wzrost o 1,2 proc. rdr.

Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku EBITDA grupy wzrosła o
2,7 proc. rdr do 1.633 mln euro przy przychodach na poziomie 24,765 mld
euro (wzrost o 10,3 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł
440 mln euro (spadek o 21,2 proc. rdr).

W raporcie podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje
gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na
marże.

“W tym otoczeniu koncentrujemy się na sprzedaży, jednocześnie
wzmacniając dyscyplinę kosztową i szukając korzyści w zakresie
efektywności operacyjnej, by chronić rentowność” – napisano.

“Zgodnie z oczekiwaniami, inflacja żywności zmniejszyła się w ciągu
dziewięciu miesięcy, kończąc okres znacznych wzrostów cen z poprzednich
dwóch lat. Ten spadek w połączeniu ze znaczną presją kosztową zaostrzył
konkurencję i zwiększył presję na marże. Ponadto, popyt konsumencki na
naszym głównym rynku pozostał ograniczony” – powiedział, cytowany w
raporcie prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.

Dodał, że w końcówce roku, w tym w sezonie świątecznym, grupa koncentruje się na poszerzaniu bazy klientów.

Przychody sieci Biedronka wzrosły w okresie trzech kwartałów w
krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro
, a w III kwartale
wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,7 proc.
po dziewięciu miesiącach i spadła o 1,9 proc. w III kwartale.

EBITDA Biedronki wyniosła w po trzech kwartałach 1.343 mln euro wobec
1.353 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,7 proc. z 8,6
proc. rok wcześniej.

Jak podano, w Polsce mimo wzrostu płacy minimalnej, sektor handlu
detalicznego żywności nadal notuje spadek sprzedaży, a słabość
konsumenta zaostrzyła konkurencję na rynku.

“W tym wymagającym środowisku, gdzie decydującym czynnikiem są ceny,
Biedronka pozostanie liderem cenowym, a priorytetem będzie wzrost
sprzedaży wolumenowej” – dodano.

W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie ok. 275 sklepów.

CAPEX Grupy Jeronimo Martins wyniósł po trzech kwartałach 2024 roku
648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w
Biedronce sięgnęły 253 mln euro.

Grupa podtrzymała, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro. (PAP Biznes)

doa/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMatematyczna wystawa Kopernika w Nowym Mieście Lubawskim
Następny artykułНові моделі Dacia будуть дуже доступними та практичними: що про них відомо