Dwa zupełnie różne motocykle oparte na jednej koncepcji silnika? To da się zrobić!
Turystyczne enduro i nakedy to dwie najpopularniejsze grupy motocykli. To nie przypadek, ponieważ, pomijając estetykę, oba gatunki oferują radość z jazdy oraz przydatność na co dzień. Tak samo jest w przypadku zaprezentowanych w tym teście maszyn Yamahy. Zacznijmy od tego, że Japończycy wykorzystali sprawdzoną platformę, która najpierw zadebiutowała w nakedzie MT-07. Rzędowy dwucylindrowy silnik imitujący pracę klasycznej V2 od początku był strzałem w dziesiątkę. Piecyk ten ma bowiem wszystkie walory soczystej V-ki – duży moment obrotowy, żywiołowy charakter i przyjemne brzmienie, a przy tym jest lżejszy, mniej skomplikowany, znacznie tańszy i łatwiejszy w produkcji. Na dodatek wciąż na tyle kompaktowy by optycznie nie poszerzać sylwetki motocykla, a jego kultura pracy jest właściwie wzorowa. Ma też jeszcze jedną, mniej oczywistą cechę – dzięki swojemu bardzo uniwersalnemu charakterowi może być bazą do zbudowania niemal każdego rodzaju motocykla.
Tak też uczyniła Yamaha budując w oparciu o dwucylindrowca motocykl uniwersalny (Tracer 700), a następnie przeszczepiając sprawdzone serducho do lekkiego turystycznego enduro. Przepis na sukces był więc murowany, a skoro nową maszynę okrasili designem nawiązującym do prawdziwych rajdówek i kultową nazwą, nic dziwnego, że świat przynajmniej przez chwilę oszalał na punkcie Ténéré 700.
Naked czy podróżne enduro – co wybrać?
Żywiołowy, kulturalny, charakterny, wyjątkowy – tak można w kilku słowach opisać dwucylindrowy silnik Yamahy.
No dobrze, ale skoro zarówno naked jak i turystyczne enduro mają ten sam silnik, to na którą maszynę właściwie się zdecydować? Każda z nich ma inne cechy świadczące o ich mocnych i słabszych stronach. Oprócz oczywistego aspektu samej przyjemności z jazdy i preferencji odnośnie do stylu i kategorii jaką reprezentują te motocykle, są jeszcze cechy użytkowe oraz zmierzona w centymetrach, sekundach, kilometrach na godzinę czy gramach efektywność decydująca o tym, który z nich jest szybszy, lepiej hamuje czy też lepiej się prowadzi. Aby to sprawdzić wykorzystaliśmy specjalnie przygotowany tor testowy i przeczołgaliśmy oba motocykle po prawdziwej ścieżce zdrowia ze stoperem i miarą w ręce.
Który z nich zatem jest lepszym motocyklem? Który jest właściwym wyborem? Uniwersalne turystyczne enduro Yamaha Ténéré 700, które da sobie radę w niemal każdych warunkach, czy też charakterny naked Yamaha MT-07 sprawdzający się podczas codziennych wędrówek przez miasto oraz radosnego upalania na krętych górskich drogach? Obie maszynki to bez wątpienia hity. Z salonów znikają szybciej niż świeżaki z półek w biedrze. MT-07 już od 2014 roku napędza sprzedaż Yamahy, Ténéré jest tu nowa, ale już znalazła sporo amatorów. Oba są zwinne jak łasice, oba mają ten sam wspaniały silnik. Odpowiedź jest trudniejsza niż się wydaje, ale czy kiedykolwiek było łatwo?
Yamaha MT-07 – wrażenia z jazdy
Punkt pierwszy to moc MT-siódemki, czyli 75 żywiołowych, dostępnych na zawołanie generowanych przez rzędowego twina kucy. Na pierwszy rzut oka wydaje się skromnie, ale w połączeniu z masą ledwie przekraczającą 180 kg szybko zorientujesz się, że więcej nie trzeba. Ta niezwykła lekkość i łatwość radzenia sobie z prawami fizyki, a do tego lekkie prowadzenie i poręczność godne porównania z rowerem, sprawia, że MT-07 doceni każdy, bez względu na wiek, doświadczenie czy też upodobania.
Yamaha MT-07 |
Fot. FACT
|
Fot. FACT
|
Skromnie ale z pazurem. Ostre linie, kąty i kanty to domena maszyn spod znaku MT. Nie inaczej jest w „siódemce”. |
Fot. FACT
|
Hamulce są skuteczne, ale MT-07 przydałyby się lepiej zestrojone zawieszenia. Nie jest to jednak poważny problem w codziennej jeździe. |
Fot. FACT
|
To serce bije dla trzech różnych maszyn. Kto wie, może to jeszcze nie koniec i obok MT-07, Tracera i Ténéré zobaczymy kolejny motocykl oparty na CP2? |
Ten motocykl nikogo nie wystraszy. Chętnie gości na swojej kanapie jeźdźców bez względu na poziom umiejętności czy też doświadczenie i szepcze: „Jedź, kręć, ciśnij, jak tylko chcesz, bez problemu, damy radę!”. Trzeba po prostu przerzucić maszynę z lewej na prawą, z prawej na lewą, wykorzystać liniowo, ale też i bezpośrednio oddawaną moc, od czasu do czasu zacisnąć klamkę hamulca, a później znów odkręcić manetkę. Jazda w czystej formie. Tak jak MT wiele oferuje, tak przewidywalne jest jego zachowanie. Ani silnik, ani hamulce nie stwarzają nadmiernego ryzyka gleby. Żywiołowe zawieszenie może nie należy do najstabilniejszych, ale jeśli nie popełnisz poważnego błędu, na pewno ogarniesz je bez problemu.
Jeśli chodzi o wady, to z pewnością MT-07 nie jest ich pozbawiony. Niektóre zauważa się od razu, jak na przykład twardą reakcję na dodanie gazu czy nieidealne zawieszenia, które mimo niedawnej kuracji usztywniającej w dalszym ciągu mają słabe tłumienie, a przez to są wrażliwe na różnego rodzaju impulsy zaburzające linię toru jazdy. Kiedy drogi są podziurawione jak sito, tył radośnie podskakuje. Poza tym im większy i cięższy jesteś, tym bardziej będą przeszkadzały ci niewielkie gabaryty MT-07.
Yamaha Tenere 700 – blisko ideału
Nie jest to więc motocykl idealny, a innego rodzaju niedociągnięcia MT-07 wychodzą na wierzch dopiero wtedy, kiedy przeskoczysz na YamahęTénéré 700. Tak właśnie powinna wyglądać idealna ergonomia turystycznego enduro. Niewielkie rozchylenie nóg, szeroka kierownica i wysoka kanapa. To naprawdę świetnie pasuje, zwłaszcza w przypadku większych riderów, którzy w porównaniu z tą maszyną na MT mogliby się poczuć jak Michael Jordan na motorynce.
Yamaha Ténéré 700 Rally |
Fot. FACT
|
Fot. FACT
|
Ascetyczny kokpit Tenere nawiązuje do najprawdziwszych maszyn rajdowych. Nawet wyświetlacz wygląda jak roadbook. |
Fot. FACT
|
Tłumik AkrapoviČa w Ténéré 700 Rally porykiwał groźnie i soczyście, ale nie przechylił szali osiągów na stronę turystycznego enduro. |
Na Ténéré 700 poczujesz się nie jak na rowerku, ale jak na motocyklu. Zadziwiające jest to, że mimo większych gabarytów i większej masy śmiga po winklach równie zwinnie. Zachowuje przy tym dużo większe opanowanie, ponieważ większy rozstaw osi, oraz długie skoki zawieszeń wraz z lepiej reagującym podwoziem bez szemrania znoszą niespodzianki przygotowane przez asfalt. Tę maszynę prowadzi się więc spokojniej, stabilniej i precyzyjniej, zwłaszcza że szeroka kiera oferuje znacznie większą dźwignię niż jej odpowiednik w MT. Dlatego też turystyczne enduro łatwiej prowadzi się z ręki niż z biodra.
Dopiero teraz uwagę zwraca to, jak kąśliwie reaguje hamulec w MT. Do tego minimalnie elastyczniejsza reakcja na dodanie gazu – pod względem wrażeń z jazdy Ténéré oferuje po prostu więcej zalet, a przy tym nigdzie nie powoduje uczucia, że czegoś jest za mało – mocy, skuteczności hamulców, poręczności.
No, jeśli czegoś mielibyśmy się jednak przyczepić to może naciągniętych na szprycowane koła opon – przy żywiołowej jeździe na asfalcie kostkowe Pirelki jęczą podczas hamowania i zostawiają czarną krechę podczas odlotu. Nie zmienia to jednak wyniku: 1:0 dla Ténéré.
Yamaha MT-07 vs Yamaha Tenere 700 – pomiary
A co mówią nasze pomiary? Aby porównać możliwości obu maszyn przeprowadziliśmy kilka nietypowych testów. Pierwszym z nich była próba przyspieszenia do 150 km/h i hamowanie, by sprawdzić dynamikę maszyn. Tu lepsze okazało się MT-07. Naked bike’i czerpią tutaj korzyści z niższego środka ciężkości i mniejszej masy. Podczas próby 0–150–0 km/h w grę wchodzą jeszcze takie czynniki, jak dynamiczne rozłożenie obciążenia kół, opory toczenia i właściwości ABS-u. Tutaj wyżej położony środek ciężkości w turystycznych enduro działa na ich niekorzyść. Yamaha MT-07 przyspiesza do 150 km/h w 9 sekund i hamuje na 93 metrach. Ténéré potrzebuje 1,5 sekundy więcej na przyspieszenie, a zatrzymuje się 4 metry dalej. Duży wpływ na ten wynik miały też kostkowe opony mocno upośledzające wyniki Ténéré, ale jest jak jest.
WYKRESY MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO* |
Motocykl
|
* – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni rolkowej Dynojet 250, maksymalny możliwy błąd ±5% |
Pomijając twardą reakcję na gaz w ogólnie twardziej jeżdżącym MT-07 twin Yamahy niczego nie robi źle. Szeroki zakres użytecznych obrotów, dynamiczny, pracujący ze sporą kulturą, liniowo oddający moc: wciąż topowa jednostka napędowa w swojej klasie. Charakterystyka Tenere właściwie nie różni się od MT-07, a jedynie niewielkie przewagi tu i ówdzie mogą być efektem zamontowanego w turystycznym enduro tłumika Akrapoviča. |
W pozostałych testach: wyścigu na 1/4 mili, a także sprincie przez 10,7 sekundy, MT-07 również pokonuje Ténéré bez wielkiego wysiłku. Z jednej strony było to do przewidzenia – w końcu fizyki nie da się oszukać, a z drugiej to świadczy o tym jak zwodnicze mogą być wrażenia z jazdy każdą z tych maszyn. Ténéré mocno punktuje na krętych i ciasnych odcinkach i tam gdzie asfalt nie jest idealnej jakości – stabilna i spokojna, kiedy MT-07 walczy o przeżycie i musi nieźle się napocić by nadążyć. Wynik znów nie jest oczywisty, bo i warunki na drogach zawsze są zmienne. Jak żyć?
Pomiary dynamiczne0–150–0 km/h |
Motocykl
|
Sprint przez 10,7 s |
Motocykl
|
Wyścig na 1/4 mili (400 m) |
Motocykl
|
Yamaha MT-07 vs Yamaha Tenere 700 – podsumowanie
Po kilku rundach na obu maszynach wnioski nasuwają się same. Zadziwiające jest to, jak różne mogą okazać się motocykle oparte na tej samej koncepcji. Niemal jak ogień i woda. W każdym z nich są cechy, które przemawiają na korzyść jednego lub drugiego, a jednak nie możemy oprzeć się wrażeniu, że gdybyśmy stanęli przed wyborem, to ten padłby na Yamahę Ténéré 700. Ale przecież opinia jest jak ta szlachetna część ciała w dole pleców – każdy ma swoją.
Fot. FACT
|
Ten sam silnik, inne koncepcje i dwa różne motocykle. Każdy z nich ma mocne i słabsze strony, wynikające głównie z konstrukcji. |
Dane techniczne |
Yamaha MT-07 |
Yamaha Tenere 700 |
SILNIK | ||
Budowa | 2-cylindrowy, chłodz. cieczą, rzędowy | 2-cylindrowy, chłodz. cieczą, rzędowy |
Śr. gardzieli wtrysku | 2 x 38 mm | 2 x 38 mm |
Sprzęgło | wielotarczowe, mokre | wielotarczowe, mokre |
Średnica cyl. x skok tłoka | 80,0 x 68,6 mm | 80,0 x 68,6 mm |
Pojemność skokowa | 689 cm3 | 689 cm3 |
Stopień sprężania | 11,5:1 | 11,5:1 |
Moc maks. |
75 KM (55,0 kW) przy 9000 obr/min |
73 (54,0 kW) przy 9000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 68 Nm przy 6500 obr/min | 68 Nm przy 6500 obr/min |
PODWOZIE | ||
Rama | grzbietowa z rur stalowych | podwójna kołyskowa ze stali |
Widelec/śr. goleni | teleskopowy/41 mm | upside-down/43 mm |
Amortyzator skrętu | – | – |
Śr. tarcz ham. p/t | 282/245 mm | 282/245 mm |
Systemy wspomagające | ABS | ABS |
Rozmiary felg p/t | 3,50 x 17 / 5,50 x 17 | 2,50 x 21 / 4,5 x 18 |
Rozmiary opon p/t | 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 | 90/90 R 21 / 150/70 R 18 |
Opony | Bridgestone BR 023, przód F, tył M | Pirelli Scorpion Rally STR, przód A |
WYMIARY I MASY | ||
Rozstaw osi | 1400 mm | 1590 mm |
Kąt główki ramy | 65,5° | 63,0° |
Wyprzedzenie | 90 mm | 105 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 130/130 mm | 210/200 mm |
Wysokość kanapy1 | 800 mm | 905 mm |
Masa z paliwem1 | 185 kg | 207 kg |
Ładowność1 | 170 kg | 187 kg |
Poj. zbiornika paliwa | 14,0 l | 16,0 l |
Przeglądy co | 10 000 km | 10 000 km |
Cena | 31 900 zł (model 2021) | 45 900 (standard), 53 900 zł (Rally) |
* – pomiary własne |
Yamaha MT-07 vs Yamaha Tenere 700 – spalanie, pomiary przyspieszenia, elastyczność
Pomiary własne |
Yamaha
|
Yamaha Tenere 700 Rally Edition |
Prędkość maksymalna* | 207 km/h | 186 km/h |
Przyspieszenia | ||
0-100 km/h | 3,8 s | 4,4 s |
0-140 km/h | 6,9 s | 8,2 s |
0-200 kmh | 24,7 s | -0 |
Elastyczność | ||
60-100 km/h | 4,0 s | 5,2 s |
100-140 km/h | 4,7 s | 6,3 s |
140-180 kmh | 6,4 s | 22,7 s |
Zużycie paliwa | ||
Szosa | 3,7 l/100 km | 3,7 l/100 km |
Zasięg | ||
Szosa | 378 km | 432 km |
* – dane producenta |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS