A A+ A++

W trzydniowym projekcie należało przedstawić koncepcję nowoczesnej formy edukacyjnej, która zachęci młodych ludzi do poznawania tajemnic Wawelu. Decydując się na nowoczesne rozwiązania, wzbudza się organiczne zainteresowanie młodszej grupy odbiorców, na czym zależało pomysłodawcom współpracy FSO i Muzeum na Wawelu.

Grupa uczestników filmowych warsztatów pod opieką specjalisty VR Konrada Ziaja z CinematicVR początkowo była złożona z samych filmowców, operatora Marcina Jamrozika i pilota drona Łukasza Ciechanowskiego. Na etapie pisania scenariusza konieczne okazało się rozbudowywanie zespołu o programistów i specjalistów efektów specjalnych.

Start drona. Łukasz Ciechanowski.

Na temat pracy wybrano ostatnią koronację króla, która odbyła się na Wawelu. Była to koronacja Augusta III. Wybór tego wydarzenia miał swoje podłoże historyczne, ponieważ prawdziwe insygnia królewskie były wówczas ukryte przed królem, a koronacji dokonano na specjalnie wykonanych zamiennikach. To stało się scenariuszem do filmu, a za jego format przyjęto VR 180 3D.

Franciszek Matysik podczas wykonywania ujęć VR na Zamku Królewskim na Wawelu.
Franciszek Matysik podczas wykonywania ujęć VR na Zamku Królewskim na Wawelu.

– Do przedstawienia historii wybraliśmy najbardziej popularny format na goglach VR, czyli 180 VR 3D. Oglądanie takiego obrazu w specjalnych okularach umożliwia zobaczenie głębi i znakomitego efektu do przedstawiania postaci, obiektów i zamkowych pomieszczeń – mówi Franciszek Matysik, lider i twórca projektu.

Format VR180 3D pokazuje obraz w stereoskopii, czyli nagrywany jest za pomocą dwóch kamer oddalonych od siebie. Zabieg ten pozowała w okularach dostrzec odległości między obiektami i zwiększyć głębię obrazu. Powoduje to jednak wielką trudność w modyfikacji obrazu, szczególnie przy osadzaniu grafik i modeli 3D.

Agata Nawrocka i Konrad Ziaja podczas opracowania efektów specjalnych w programie NUKE.
Agata Nawrocka i Konrad Ziaja podczas opracowania efektów specjalnych w programie NUKE.

Trudności techniczne zostały rozwiązane przez kolejnych członków grupy. Do grupy dołączyła Agata Nawrocka, specjalistka od efektów specjalnych, która wykonała analizę ruchu kamery umieszczonej na dronie i stabilizatorze, dzięki temu możliwe było śledzenie obiektu i dalsza praca z modelami 3D.

Kolejna osoba, która w projekcie zajęła się modelowaniem oraz przygotowaniem scen łączących modele 3D z obrazem zarejestrowanym w stereoskopii był Marcin Kunach, specjalista programowania gier w Unreal Engine. Efekt jego pracy spowodował możliwość umieszczenia w odpowiedniej perspektywie modelu w stereoskopowym obrazie. Modelem tym była oczywiście korona Augusta III.

Za ujęcie otwierające wykonane z drona odpowiadał Łukasz Ciechanowski, który nalotem znad Wisły pokazał Wawel ze znanej i rozpoznawalnej perspektywy.

Do wprowadzenia w klimat zamkowy wykorzystano fragmenty muzyki napisanej specjalnie dla głównego bohatera filmu, czyli Augusta III, tj. Wielkiej Mszy Świętej h-mol J.S. Bacha, oraz nagranych odgłosów bijącego Dzwonu Zygmunta.

Anaglifowa wersja sceny na wystawie Arrasów.
Anaglifowa wersja sceny na wystawie Arrasów.

Całość filmu, zrealizowana w krótkim terminie, została przygotowana w formacie na okulary VR oraz w formacie anaglifowym, co pozwoliło zobaczyć efekt 3D, nie tylko w goglach VR, ale również na ekranie wyświetlającym obraz z rzutnika dla całego jury.

Jury podczas projekcji filmu w okularach do oglądania obrazu anaglifowego.
Jury podczas projekcji filmu w okularach do oglądania obrazu anaglifowego. Z prawej Sławomir Idziak.

Nagrodą rzeczową w konkursie jest pobyt w zamkowych komnatach, czyli „Noc na Wawelu”. Jest też możliwość przedstawienia koncepcji wdrożenia swojego pomysłu w przyszłych edukacyjnych i e-learningowych projektach wykonywanych przez Muzeum Zamkowe na Wawelu.

Materiał filmowy na temat projektu:

Warsztaty Film Spring Open stały się wielką okazją do zaprezentowania najbardziej odważnych pomysłów. Dzięki temu, że w jednym miejscu spotkały się osoby z otwartymi umysłami – otwarte na współpracę, było możliwe wykonanie tak zaawansowanego projektu zaledwie w trzy dni – dodaje Franciszek Matysik, producent VR.

Przedstawiciele Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu na pamiątkowym zdjęciu ze Sławomirem Idziakiem oraz autorem zwycięskiego projektu Franciszkiem Matysikiem.
Przedstawiciele Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu na pamiątkowym zdjęciu ze Sławomirem Idziakiem oraz autorem zwycięskiego projektu Franciszkiem Matysikiem.

Ambitne projekty uczestników to efekt wykładów i ćwiczeń wykonywanych na Film Spring Open. Zapewne za sprawą Sławomira Idziaka, który w wykładzie otwierającym zachęcał do ekologicznie efektywnego sięgania po najwyższe i najtrudniejsze cele.

Od lewej: Franciszek Matysik, Konrad Ziaja, Łukach Ciechanowski i Marcin Kunach.
Od lewej: Franciszek Matysik, Konrad Ziaja, Łukach Ciechanowski i Marcin Kunach.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułXi Jinping: Chiny będą budowniczym światowego pokoju
Następny artykułKolejny bunt w Usnarzu. Uchodźcom nie udało się przedrzeć do Polski, ale według SG w obozowisku nie ma już nikogo