Do piątku 29 stycznia 2021 r. można jeszcze nadsyłać drogą e-mail uwagi i opinie do dwóch koncepcji budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni. W dyżurach konsultacyjnych 22 stycznia wzięło udział prawie 40 osób.
Przypomnijmy, od połowy stycznia br. trwają konsultacje społeczne dwóch wariantów budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni wraz ze zmianą układu drogowego, obejmującego plac Skarbka i przyległe ulice: Sobieskiego, Skłodowskiej-Curie, Żółkiewskiego i Kościuszki wraz z wiaduktem.
Pierwszy wariant zachowuje w znacznym stopniu podobny układ drogowy przy Dworcu Wschodnim jak obecnie. Najważniejsze zmiany to rozbudowa skrzyżowania na placu Skarbka umożliwiająca m.in. skręt z ul. Żółkiewskiego w Sobieskiego oraz poszerzenie wiaduktu w ul. Kościuszki o dodatkowy pas i ciąg pieszo-rowerowy. Drugi wariant przewiduje zmiany dużo dalej idące, w tym budowę węzła drogowego z 4 łącznicami, zakończonymi dwoma skrzyżowaniami i dwoma rondami. W ramach przebudowy powstałyby m.in. także dwa nowe tunele podziemne dla pieszych.
W obu koncepcjach przewidziano pasy zieleni, budowę nowej infrastruktury pieszo-rowerowej, parkingów przy Dworcu Wschodnim oraz innych udogodnień dla kierowców i pieszych w tym rejonie.
22 stycznia 2021 r. odbyły się spotkania konsultacyjne, podczas których mieszkańcy mogli porozmawiać online z autorami obu koncepcji, projektantami z firmy Transprojekt Gdański. Dla umożliwienia wszystkim chętnym udziału w tych spotkaniach zorganizowano łącznie 4 dwugodzinne dyżury w różnych porach dnia pomiędzy godzinami 9.00 a 18.00. Spotkania te cieszyły się sporym zainteresowaniem – wzięło w nich udział około 40 osób. Od połowy stycznia zaprezentowane warianty były też szeroko dyskutowane w lokalnych mediach. Najważniejsze dotychczas zgłoszone uwagi można pogrupować w kilka bloków tematycznych:
– kwestie związane z zielenią, potrzebą zwiększenia powierzchni terenów czynnych biologicznie w rejonie skrzyżowania, wykorzystaniem rekreacyjnym; wprowadzeniem mechanizmów małej retencji wód, potrzebą likwidacji istniejącej w tym miejscu wyspy ciepła;
– kwestie związane z nadmierną ilością parkingów zaproponowaną w koncepcjach projektowych oraz zasadnością rozbudowy układu drogowego w rejonie skrzyżowania;
– kwestie związane z wyburzeniami kilku budynków zlokalizowanych w obrębie planowanej Inwestycji;
– kwestie związane z ruchem pieszych, w szczególności dotyczące podziemnych przejść dla pieszych, ich lokalizacji i bezpieczeństwa oraz czasu dojścia pieszych do punktów docelowych na najbardziej uczęszczanych relacjach;
– kwestie związane z organizacją ruchu komunikacji miejskiej w tym rejonie i nową jakością korzystania z transportu publicznego wprowadzona poprzez urządzenie węzła przesiadkowego;
Obecnie wszystkie zgłoszone uwagi są analizowane przez projektantów pod kątem możliwości ich uwzględnienia w dalszych pracach projektowych. Już teraz wiadomo, że wprowadzone zostaną istotne zmiany w zakresie obejmującym zagadnienia zieleni, kwestie klimatyczne. Projektanci zostali zobowiązani do wzbogacenia projektu zagospodarowania otoczenia o takie formy, jak: parki kieszonkowe, zieleńce liniowe, elementy małej retencji wód opadowych, enklawy zieleni rozdzielającej ciągi i rowerowe od jezdni, itp. ponownym analizom są poddawane kwestie zapotrzebowania na miejsca parkingowe, ale także zagadnienia związane z przemieszczaniem się pieszych w rejonie skrzyżowania oraz ich bezpieczeństwem.
– Materiał zebrany od uczestników spotkań jest bogaty i różnorodny. Konsultacje są zawsze dobrą okazją do dyskusji i skutecznego wpływania na ostateczny kształt przedsięwzięć planowanych przez miasto – mówi Paweł Piotrowicz, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji. – Na pierwszy plan wybijają się kwestie związane z zielenią i bezpieczeństwem pieszych, ale nie brakuje też opinii dotyczących układu drogowego czy sposobu organizacji węzła przesiadkowego. Projektanci będą więc mieli nad czym pracować.
– Nie ulega wątpliwości, że obszar w sąsiedztwie dworca Toruń Wschodni i placu Skarbka musi być zrewitalizowany – dodaje Piotrowicz. – Skrzyżowanie na placu Skarbka nie odsługuje niektórych kierunków, często się korkuje i wymaga udrożnienia. Infrastruktura drogowa w rejonie budynku dworca jest bardzo przestarzała i niefunkcjonalna, zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Nowej jakości wymaga powiązanie komunikacji miejskiej i kolejowej. Teren przy dworcu wschodnim, będący często pierwszym miejscem widzianym przez osoby przyjeżdżające do naszego miasta koleją, zasługuje na nowoczesny, estetyczny wygląd i rozwiązania komunikacyjne uwzględniające współczesne potrzeby jego użytkowników.
Do 29 stycznia 2021 r. czekamy jeszcze na uwagi mailowe na dotyczące obu wariantów, które można wysłać na adres: [email protected]. Zostaną one dołączone do już przekazanego pakietu i posłużą do pracy nad modyfikacją projektu, ze szczególnym uwzględnieniem zagospodarowania zieleni, małej retencji czy dobrych warunków dla pieszych. Wyniki tych działań zostaną zaprezentowane torunianom przed przystąpieniem do opracowania projektów budowlanych.
Konsultacje społeczne prowadzi Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji we współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia oraz Miejskim Zarządem Dróg.
Przejdź do informacji o szczegółach 2 wariantów przebudowy rejonu Dworca Wschodniego
Fot. Małgorzata Litwin
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS