Prezentacją oraz omówieniem trzech koncepcji centrów przesiadkowych w Śródmieściu, Stroszku i Karbiu zakończyły się kilkudniowe warsztaty, w których wzięli udział studenci i nauczyciele akademiccy z Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu Technicznego w czeskiej Ostrawie. Koordynatorem warsztatów od strony projektowej był dr hab. inż. arch. Grzegorz Nawrot, prof. PŚ, który wraz z prof. Evą Śpaćkovą z Ostrawy oraz dr. inż. arch. Jerzym Wojewódką, prof. PŚ, dr. inż. arch. Janem Kubecem i mgr. inż. arch. Aleksandrą Śliwą, synchronizowali studenckie pomysły projektowe. 23 października podczas sesji podsumowującej warsztaty, studenci przedstawili swoje wizje. Młodzi architekci przy tworzeniu koncepcji uwzględnili konieczność wkomponowania zieleni, konstruując przestrzeń przyjazną pieszym oraz integrując infrastrukturę rowerową ze środkami transportu zbiorowego.
– Budowa centrum przesiadkowego w Śródmieściu oraz dwóch przystanków w Stroszku i Karbiu to jeden z priorytetów inwestycyjnych w najbliższych latach. Ich powstanie wiąże się z dużymi zmianami zwłaszcza w centrum Bytomia, gdzie poważnym wyzwaniem jest wkomponowanie zintegrowanego węzła przesiadkowego w istniejącą historyczną zabudowę – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
– Przedstawione podczas warsztatów analizy oraz koncepcje pokazały nam świeże spojrzenie na połączenie infrastruktury kolejowej, tramwajowej i autobusowej – podkreśla prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Nowoczesne centra przesiadkowe, ale z zachowaniem historycznej architektury
Podczas kilkudniowych warsztatów w Bytomiu studenci i nauczyciele akademiccy z Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Uniwersytetu Technicznego z czeskiej Ostrawy, ale także przedstawiciele Miasta Bytomia i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odwiedzili dworzec kolejowy i autobusowy w rejonie pl. Wolskiego, istniejące węzły komunikacyjne w Stroszku i Karbiu oraz rozmawiali na temat możliwych zmian w układzie komunikacyjnym zwłaszcza w Śródmieściu.
Studenci przeanalizowali możliwości, jakie stwarzają poszczególne lokalizacje oraz ograniczenia działek, na których projektowane będą centra przesiadkowe. Wykorzystali zebrane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię wnioski ze spacerów badawczych z udziałem mieszkańców, skompilowane w raporcie pn. „Jak otworzyć kolej na mieszkańców”. Uzupełnieniem były przekazane do prac koncepcyjnych, szczegółowe analizy i rekomendacje dotyczące poszczególnych stacji kolejowych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS