A A+ A++

Łożyska walcowe należą do grupy komponentów wałeczkowych tocznych. Służą one przede wszystkim do przenoszenia znacznie większych obciążeń niż modele kulkowe o tych samych rozmiarach. Nie wykorzystuje się ich natomiast do przenoszenia sił wzdłużnych. Łożyska walcowe cechują się dużą wrażliwością na niewielkie błędy niewspółosiowości wału oraz oprawy. Czym dokładnie charakteryzują się jeszcze łożyska walcowe? Jaki jest ich podział i jakie mają zastosowanie?

Jaka jest konstrukcja łożysk walcowych?

Łożyska walcowe mają konstrukcję rozłączną. Oznacza to, że poszczególne części mogą zostać oddzielone od siebie. Na tego typu komponenty składa się:

  • pierścień zewnętrzny,
  • pierścień wewnętrzny,
  • koszyk,
  • wałeczki.

Dobrze zaprojektowana geometria zastosowanych wałeczków sprawia, że występuje równomierne rozłożenie naprężenia w miejscu ich styku z bieżnią. Ponadto odpowiedni proces obróbki wałeczków wpływa na tworzenie się warstwy smarującej w optymalnej ilości. Elementy toczne łożyska walcowego umiejscowiony może być w koszyku albo szczelnie wypełniać przestrzeń międzyperścieniową.

Jak dzieli się łożyska walcowe?

Istnieje wiele podziałów łożysk walcowych. Rozróżnia się je między innymi ze względu na możliwości przenoszenia sił osiowych. Z kolei za podstawową klasyfikację można przyjąć:

– łożyska jednorzędowe z koszykiem i z pełną liczbą wałeczków,
– łożyska wielorzędowe z koszykiem i z pełną liczbą wałeczków,
– łożyska dwurzędowe z koszykiem i z pełną liczbą wałeczków.

Jakie zastosowanie mają łożyska walcowe?

Łożyska walcowe to kolejna popularna kategoria łożysk mechanicznych. Ich specyficzna konstrukcja pozwala na przenoszenie dużych obciążeń promieniowych, co czyni je idealnymi do zastosowań, gdzie wymagana jest wysoka nośność i stabilność. Dlatego też wykorzystuje się je praktycznie w każdej gałęzi przemysłu:

– motoryzacyjnym – w łożyskach kulkowych znajdują zastosowanie w różnych elementach układu napędowego, w tym w wałach, przekładniach, skrzyniach biegów, a także w kołach pojazdów ciężarowych i samochodów osobowych,

– maszynowym – w obrabiarkach CNC, tokarkach, frezarkach i innych maszynach przemysłowych, gdzie występują duże obciążenia promieniowe,

– energetycznym – w turbinach parowych i gazowych, pompach, wentylatorach i innych urządzeniach, które pracują przy dużych obciążeniach i prędkościach,

– ciężkim – w maszynach stosowanych w przemyśle stalowym, hutniczym i metalurgicznym, gdzie wymagane są łożyska o dużej wytrzymałości,

– górniczym oraz budowlany – w maszynach górniczych, wiertarkach, ładowarkach i innych urządzeniach, które pracują w trudnych warunkach terenowych i wymagają łożysk o dużej nośności,

– rolniczym – w maszynach rolniczych, takich jak kombajny, traktory, rozrzutniki nawozów, gdzie łożyska walcowe mogą przetrzymać duże obciążenia podczas pracy na polach,

– lotniczym i kosmicznym – w urządzeniach i mechanizmach używanych w lotnictwie i astronautyce, gdzie wymagane są lekkie łożyska o dużej nośności,

– papierniczym – w maszynach papierniczych, gdzie łożyska muszą obsługiwać duże obciążenia i zapewniać płynną pracę maszyn do produkcji papieru.


*- Artykuł sponsorowany.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPiecza nad konsumentem w sprawach frankowych
Następny artykułUpamiętniliśmy 79. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego