A A+ A++

Jaki alkomat kupić? – rodzaje

Przekroczyć dozwolone 0,2 promila alkoholu we krwi nie jest trudno, wystarczy wypić lampkę wina. Jeszcze łatwiej jest narobić sobie problemów wsiadając za kierownicę auta na “podwójnym gazie” – w najlepszym wypadku możesz dostać mandat, stracić prawo jazdy, a w najgorszym zrobić krzywdę lub odebrać życie drugiej osobie. Z całą pewnością nikt by tego nie chciał. Warto zaopatrzyć się w alkomat, który pozwoli bezpiecznie i pewnie usiąść za kierownicą samochodu nawet po zakrapianej imprezie czy lampce wina do obiadu, nie narażając na niebezpieczeństwo ani siebie, ani innych osób.

Na rynku dostępne są różne rodzaje alkomatów. Wyróżniamy alkotesty jednorazowe, alkomaty półprzewodnikowe, alkomaty elektromechaniczne oraz modele spektrofotometryczne. Jaki alkomat najdokładniejszy? Zdecydowanie alkomaty spektrofotometryczne, które wykorzystywane są przez służby oraz policję. Konsumencki alkomat dające wysoką dokładność pomiarów to alkomat elektrochemiczny.

Alkomat Fot. shutterstock

Alkotesty jednorazowe kupić można na przykład na stacjach benzynowych – pozwalają szybko określić stężenie alkoholu we krwi. Jak go używać? Dmuchać należy do wnętrza testu lub do balonika, następnie należy odczekać, aż tester się zabarwi i pokaże wynik. Alkomaty półprzewodnikowe wyposażone są w czujnik, jest to alkomat z kalibracją, jednak podatny jest na rozkalibrowanie, przez co wyniki mogą nie być precyzyjne. Modele półprzewodnikowe oraz alkotesty dają przybliżone wyniki, sprawdzą się podczas pomiarów raz na jakiś czas. Na dokładność pomiaru może mieć wpływ wypicie syropu na kaszel czy zjedzenie cukierka.

Alkomat elektromechaniczny jest bardzo dokładny, sprawdzi się przy częstych pomiarach. Czujnik zastosowany w alkomatach elektrochemicznych – z zasady cechuje się większą dokładnością od alkomatów z sensorem półprzewodnikowym.

Wybierając alkomat do samochodu najlepiej wybrać alkomat z atestem, dzięki czemu zyskamy większą pewność, że sprzęt będzie bardziej wiarygodny. Dokumentujesz swoje badania? Wybierz alkomat z wydrukiem. Alkomat z ustnikiem w zestawie zawiera komplet ustników, w razie, gdy się skończą nie ma problemu z dokupieniem.

AlkomatAlkomat Fot. shutterstock

Na co zwrócić uwagę przy zakupie alkomatu?

Najważniejszym parametrem każdego alkomatu jest sensor, który odpowiada za możliwość wykonania pomiaru, ale też za jego jakość. Wyróżniamy sensory półprzewodnikowe (stosowane w tańszych alkomatach, są starsze i mniej precyzyjne) oraz elektrochemiczne – gwarantują większą precyzję w określaniu promili.

Kolejną kwestią jest precyzja pomiaru. Kupując urządzenie warto zwrócić uwagę, że możliwy błąd w wyniku nie powinien przekraczać 0,1 promila. Następnie warto wziąć pod uwagę zakres pomiaru. Standardowe alkomaty mają zakres od 0 do 4 promili.

Istotnym parametrem jest detektor oddechu, który poinformuje czy objętość powietrza była wystarczająca do badania. Wpływ na badanie poziomu alkoholu we krwi ma także temperatura. Temperatura nie może być ani zbyt niska, ani wysoka, przez co odczyt może być zaburzony. Na komfort użytkowania wpływ ma waga oraz rozmiar alkomatu. Najwygodniejsze są małe urządzenia, które zmieszczą się w plecaku, torebce lub nie będą zajmowały zbyt dużo miejsca w schowku w samochodzie.

Prawidłowo działający alkomat wymaga kalibracji. Modele półprzewodnikowe potrzebują jej częściej, nawet co około 6 miesięcy. Alkomaty elektrochemiczne wystarczy poddawać kalibrowaniu raz na rok lub po określonej liczbie pomiarów określonej przez producenta. Model alkomatu warto dobrać indywidualnie do swoich potrzeb, częstotliwości użytkowania.

Alkomat samochodowyAlkomat samochodowy Fot. shutterstock

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodwójne Mistrzostwo Polski starachowickich karateków
Następny artykułNowy rozkład jazdy PKP 2021. Jakie zmiany na polskich torach?