A A+ A++

2020 był bez wątpienia rokiem wideo konferencji i webinarów. Wybuch pandemii COVID-19 stał się katalizatorem ogromu zmian gospodarczych i społecznych, ale to praca zdalna i edukacja online stały się symbolami tej nowej rzeczywistości. Był to moment, w którym spotkania online, wideokonferencje oraz webinary przybyły z pomocą. Jak prezentuje się nowy krajobraz? Dowiedzmy się tego, z naszego ostatniego raportu State of Online Events 2021! 

Świat rzucił się w wir wydarzeń online

Mija już rok od momentu, kiedy w ciągu zaledwie kilku dni znaleźliśmy się w rzeczywistości, w której edukatorzy musieli uczyć swoich podopiecznych w wirtualnych klasach. To samo tyczy się profesjonalnych kursów czy sesji szkoleniowych.

Co więcej, tradycyjne konferencje przekształciły swoje najnowsze edycje w cyfrowe wydarzenia, a spotkania online zastąpiły standardowe spotkania biurowe w firmach na całym świecie.

Tę ogromną zmianę potwierdzają również liczby. W 2020 roku na platformie ClickMeeting zorganizowano 2 316 074 wydarzenia online, które zebrały publiczność liczącą 30 779 244 uczestników.

Jako punkt odniesienia przyjmijmy rok 2019, w którym odbyło się 627 033 wydarzeń z publicznością liczącą 8 504 770 uczestników.

Zauważyliśmy znaczący wzrost na poszczególnych rynkach, zarówno jeśli chodzi o liczbę wydarzeń online, jak i liczbę uczestników. W Polsce statystyki te są oszałamiające. Mówimy tutaj o skoku liczby uczestników wirtualnych konferencji, który wyniósł 1 037%. Jeśli chodzi o liczbę wydarzeń online, to 2020 rok pobił zeszłoroczny wynik o 953%!

W 2020 roku na platformie ClickMeeting odbyło się:

  • 649 367 spotkań online – sposób na wspólne zebrania i pracę w 25-osobowych grupach. Jest to rozwiązanie, które wychodzi naprzeciw potrzebie spotkania z członkami zespołu, członkami zarządu, menedżerami, współpracownikami, klientami, uczestnikami kursów i szkoleń czy studentami.
  • 1 666 584 webinarów – powszechność webinarów wynika z faktu, że organizatorzy mogą zgromadzić do tysiąca uczestników w jednym, wirtualnym pokoju i przedstawiać swoje treści za pomocą dźwięku i obrazu, dzielić się prezentacją i plikami w innych formatach, promować swoje produkty i oferty poprzez udostępnianie ekranu oraz tworzyć dwukierunkową komunikację dzięki ankietom, oknie czatu czy trybowi Q&A.
  • 842 wydarzeń na ogromną skalę, czyli webcastów – patrząc na spotkania online dla 25 osób jako mikroskalę, czas na przejście do makroskali i wyróżnienie technologii webcastingowej, która pozwala na transmisję treści nawet do 10 tysięcy widzów! Wydarzenia online na ogromną skalę były ratunkiem dla branży eventowej, która boleśnie odczuła wprowadzony lockdown.

Rodzaje webinarów w 2020 roku

Na przestrzeni lat technologia rozwinęła się i pozwoliła nam na stworzenie nowych typów webinarów oprócz standardowych webinarów na żywo.

Webinary na żywo

Jak sama nazwa wskazuje, webinary na żywo odbywają się w czasie rzeczywistym, co pozwala prowadzącym na interakcję z publicznością. Webinary na żywo nadają się idealnie do celów szkoleniowych, wydarzeń sprzedażowych i marketingowych oraz demo produktowych.

Ta klasyczna wersja webinarów okazuje się być nadal najpopularniejsza – w 2020 roku na platformie ClickMeeting przeprowadzono 1 541 925 webinarów na żywo.

Webinary na żądanie

W tego typu webinarach organizatorzy nagrywają wcześniej swoje wydarzenia, aby udostępnić je swoim kontaktom, leadom lub studentom, którzy mogą je obejrzeć w dowolnym miejscu i czasie.

Webinary na żądanie to najlepszy sposób na generowanie leadów czy organizację kursów online. Jego zastosowanie zależy oczywiście od tego, czy wydarzenie tego typu jest darmowe lub wymagana jest opłata.

W tym przypadku mamy do czynienia z 8 759 darmowymi webinarami na żądanie zorganizowanymi w 2020 roku. Warto zaznaczyć, że opcja ta jest jeszcze stosunkowo nowa i we wczesnej fazie wdrażania.

Webinary automatyczne

W przeciwieństwie do wydarzeń na żądanie webinary automatyczne (również w dwóch wariantach – darmowym i płatnym) odbywają się w określonym dniu i godzinie. Jednak jak w wyżej opisanym przypadku, organizatorzy muszą najpierw nagrać swój materiał, a następnie wzbogacić go o przycisk call-to-action, klip wideo lub ankietę.

Ten typ wydarzenia nadawany jest w całości na autopilocie, co pozwala organizatorom na inwestowanie zaoszczędzonego czasu w inne działania. Istnieje jednak również model hybrydowy – do webinarów automatycznych w każdej chwili może dołączyć organizator, aby moderować czat i odpowiadać na pytania w czasie rzeczywistym.

Jeśli przyjrzymy się ponownie naszym danym, zauważymy, że w 2020 roku odbyło się aż 106 478 darmowych, automatycznych webinarów.

Płatne webinary

Kolejnym rozwiązaniem są płatne webinary, które na długo przed pandemią udowodniły swoją wartość jako bezpośredni sposób na organizowanie komercyjnych sesji szkoleniowych lub kursów online.

W bardzo prosty sposób nauczyciele, szkoleniowcy lub prywatne szkoły mogły zarabiać na swojej ofercie edukacyjnej, niezależnie od lokalizacji geograficznej swoich klientów – studentów lub kursantów. Nowa rzeczywistość ugruntowała pozycję tego typu webinarów jako narzędzia do monetyzacji wiedzy i umiejętności.

Pozwólmy, aby liczby ponownie nam to zobrazowały:

  • Liczba płatnych webinarów na żywo w 2020 roku – 6 201
  • Liczba płatnych, automatycznych webinarów w 2020 roku – 1 431
  • Liczba płatnych webinarów na żądanie w 2020 roku – 948

Mimo że webinary na żywo ponownie wiodą prym w tej kategorii, analiza wyraźnie pokazuje, że wielu przedsiębiorców korzystało z automatyzacji (webinary na żądanie oraz webinary automatyczne działają na autopilocie), aby zarabiać w tych trudnych czasach.

Cele prowadzenia wydarzeń online w 2020 roku

Niewątpliwie, praca zdalna oraz edukacja online, które od marca 2020 zdominowały media tradycyjne i społecznościowe, były dla wielu organizacji nadrzędnymi celami wykorzystania platform do spotkań online. Przyjrzyjmy się jednak bardziej precyzyjnym celom biznesowym.

Kursy online i sesje szkoleniowe

W ciągu zaledwie kilku dni e-learning musiał zastąpić tradycyjne nauczanie, szkoły i uniwersytety musiały zamknąć swoje podwoje i kontynuować programy edukacyjne w wirtualnych klasach. Konieczność ta dotyczyła również branży szkoleniowej oraz prywatnych akademii prowadzących kursy zawodowe.

Rzeczywistość ta znajduje potwierdzenie w naszych danych. Aż 44,3% wydarzeń online zorganizowanych na platformie ClickMeeting w 2020 roku stanowiły kursy online (15,1%) oraz sesje szkoleniowe (29,1%). Należy pamiętać, że do kategorii szkoleń zaliczamy również szkolenia wewnętrzne oraz szkolenia onboardingowe.

Demo produktowe oraz wydarzenia marketingowe

Drugą istotną kategorią jest wykorzystanie webinarów do celów sprzedażowych oraz marketingowych. Docieranie do leadów i klientów niezależnie od ich lokalizacji jest podstawowym sensem prowadzenia wydarzeń online, a dystans społeczny tylko wzmocnił wcześniej ustanowiony trend.

Z naszych danych wynika, że 36,5% wydarzeń online z 2020 roku było związanych ze sprzedażą lub marketingiem. Kategoria ta dzieli się na demo produktowe (22,5%), które są doskonałym rozwiązaniem dla prezentacji i sprzedaży zarówno wirtualnych, jak i namacalnych produktów, oraz wydarzenia marketingowe (14%), które polegają na dzieleniu się wartościową wiedzą w celu generowania i wygrzewania leadów.

Biznesowe spotkania online

W 2020 roku wkroczyliśmy w erę, gdzie komunikacja i współpraca online stały się nieuniknione.

Aplikacje i platformy do wideo konferencji stały się podstawowymi narzędziami standardowych działań, takich jak codzienne lub cotygodniowe spotkania zespołów, wideo rozmowy rekrutacyjne, spotkania zarządu lub małe, internetowe konferencje zorganizowane w celu prowadzenia warsztatów, zamknięcia procesu sprzedaży lub pozyskania inwestorów.

Spośród wszystkich wydarzeń online, które odbyły się na żywo w 2020 roku, 19% z nich zakwalifikowaliśmy jako spotkania biznesowe online.

Wydarzenia online w 2020 roku – jaki jest średni czas trwania wydarzenia online?

Oto jak wyglądał średni czas trwania wydarzenia w 2020 roku:

  • Spotkania online – 55 minut – co odzwierciedla standardowe godzinne spotkania, które pamiętamy z czasów biurowych.
  • Webinary – 82 minuty – co potwierdza opinię, że ten typ wideo marketingu należy traktować jako long-form content.

Jak długo publiczność uczestniczyła w wydarzeniach online?

W dawnych czasach webinary ugruntowały swoją pozycję się jako rodzaj treści wideo w długiej formie, który zachęca uczestników do pozostania do końca wydarzenia.

W tegorocznym raporcie przeanalizujemy to zarówno w aspekcie spotkań online, jak i webinarów. Oto jak przedstawiają się wyniki na całym świecie:

  • Spotkania online – 35 minut
  • Webinary – 40 minut

A tak wygląda czas przebywania na wydarzeniach w poszczególnych krajach:

Pierwsze miejsce webinarowego podium przypada USA oraz Kanadzie. Możemy to interpretować jako dowód na większe doświadczenie i dojrzałość tych krajów w organizowaniu i uczestniczeniu w webinarach.

Płatne wydarzenia online – maszynka do zarabiania pieniędzy

Jak w przypadku każdego kryzysu pandemia zmusiła ludzi do poszukiwania alternatywnych rozwiązań (lub zastąpienia) źródeł przychodu. Sprzedaż wiedzy i praktycznych porad poprzez płatne webinary, kursy online oraz sesje treningowe wyłaniają się z naszej analizy jako wielki zwycięzca.

W naszym zeszłorocznym raporcie State of Webinars przedstawiliśmy, że wszystkie płatne webinary zorganizowane w 2019 roku na platformie ClickMeeting wygenerowały łącznie 366 000 dolarów. Jest to niezwykle imponujący wynik, ale porównajmy go z wszystkimi płatnymi wydarzeniami zorganizowanymi w 2020 roku. Mówimy tutaj o oszałamiającej sumie 2 034 124,62 dolarów zarobionych na całym świecie. To wzrost o 465%! Jeśli przyjrzymy się dokładniej polskiemu rynkowi, możemy potwierdzić, że funkcja ma swoich wiernych fanów, ponieważ łączna suma w naszym kraju wyniosła 2 495 815 złotych! W skali globalnej najwyższy wynik pochodzący z jednego płatnego wydarzenia miał miejsce w USA, gdzie płatne szkolenie dla specjalistów księgowości przyniosło przychód w wysokości 23 750 dolarów!

Jakie były najbardziej popularne dni tygodnia do organizowania wydarzeń online? O jakiej porze dnia najlepiej poprowadzić wirtualną konferencję? Oraz – przed jakimi wyzwaniami stoi branża szkoleniowa i marketingowa w 2021 roku?

Dowiedz się zapoznając się z pełnym raportem ClickMeeting:

Pobierz pełen raport

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNawet 5000 zł za dzień. Tak bawi się Tadla
Następny artykułTyle wydano na alkohol w gminie Lipsk