Jeśli zaniedbasz wymianę oleju w silniku swojego motocykla skutki mogą być bardzo kosztowne. Pamiętaj, że odpowiada on między innymi za zmniejszanie tarcia pomiędzy współpracującymi elementami, chroni przed korozją, chłodzi jednostkę od wewnątrz i przenosi do filtra oleju zanieczyszczenia (np. opiłki metalu). Silnik pracujący na zużytym oleju może się zniszczyć.
Wymiana oleju jest stosunkowo prosta. Nie musisz być MacGyverem by samodzielnie jej dokonać. Wystarczy ci nasz poradnik, kilka podstawowych narzędzi i instrukcja pojazdu.
Wymiana oleju w silniku motocyklowym
- Na początek zaopatrz się w zalecany przez producenta olej silnikowy i filtr do twojego motocykla. Przy wyborze skorzystaj z pomocy – instrukcji obsługi. Nie chodzi tu o markę, lecz o klasę lepkości oraz odpowiednią ilość oleju. Nie kombinuj i stosuj dokładnie takie oleje i filtry, jakie zaleca producent.
- Przygotuj dużą miskę/kuwetę w której zmieści się kilka litrów starego oleju lub załatw plastikowy kanister (na przykład po płynie do spryskiwaczy) i wytnij w nim dużą dziurę.
- Zanim przystąpisz do wymiany oleju, rozgrzej silnik by rozrzedzić stary olej. Dzięki temu łatwiej i szybciej spuścisz zużyty olej.
- Ustaw motocykl na centralnej podstawce. Jeśli twój motocykl jej nie ma poproś kumpla o przytrzymanie maszyny w pozycji pionowej. Tylko wtedy możliwe jest spuszczenie oleju do ostatniej kropli.
- Dobierz odpowiedni rozmiar klucza i odkręć śrubę spustową znajdującą się w najniższym punkcie miski olejowej (na dole silnika). Zwróć uwagę na kierunek w którym będziesz kręcił kluczem. Dla przypomnienia: przykręcasz zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a w przeciwnym kierunku odkręcasz. Przed odkręceniem śruby obowiązkowo wyczyścić miskę olejową od dołu (zwykle jest tam sporo błota i brudu).
- Podstaw miskę lub duże naczynie pod korek i spuść olej. Uważaj na ręce, gorący olej może cię poparzyć.
- W zależności o typu odkręć filtr oleju. Filtry mają postać papierowego wkładu mieszczącego się w bloku silnika i schowanego za metalową przykrywką (mocowanie na dwie/trzy śruby) albo metalowej puszki przykręconej do silnika. Przed przykręceniem nowego filtra posmaruj uszczelkę warstwą świeżego oleju i wyczyść karter silnika wokół filtra (miejsce styku). Warto wlać też do środka trochę świeżego oleju. Dzięki temu po odpaleniu ograniczymy do minimum czas w którym silnik pracuje bez oleju.
Filtr warto wymieniać przy każdej wymianie oleju. - Na koniec dokręć filtr. Nie przesadzaj z siłą bo zbyt mocne dokręcenie filtra może skutkować zawinięciem się uszczelki i późniejszym wyciekiem. Wystarczy, że dokręcisz filtr ręką.
Jeśli w motocyklu masz filtr wewnętrzny (sprawdź w instrukcji pojazdu) to znajdziesz go pod małą pokrywa. Uwaga: w wielu motocyklach klasy 50 cm3 i 125 cm3 nie ma filtrów oleju. - Wkręć śrubę spustową. Nie zapomnij o miedzianej podkładce, która odpowiada za uszczelnienie! Nie przesadź z siłą dokręcania, bo zerwany gwint narobi ci sporo problemów. Weź pod uwagę, że kartery są wykonane z dość miękkiego aluminium.
- W książeczce serwisowej sprawdź ile oleju mieści się w silniku twojego motocykla. Wlej odmierzoną ilość, jednocześnie kontrolując poziom oleju w okienku kontrolnym lub na bagnecie. Poziom powinien znajdować się pomiędzy kreskami minimum i maksimum.
- Gotowe! Po kilku minutach pracy silnika zgaś go i ponownie sprawdź stan poziomu oleju. Uzupełnij ewentualne braki.
Co ile wymieniać olej w motocyklu?
Każdy producent motocykla sam ustala, co ile km przebiegu powinno się dokonywać wymiany oleju silnikowego i jaka ilość oleju jest potrzebna do wymiany. Nie należy się w tej kwestii wymądrzać. Warto postępować zgodnie z instrukcją. W niektórych przypadkach olej należy wymieniać co 5000 km, a w innych co 10 000 km. Mało tego – producent motocykla określa specyfikację oleju silnikowego. Sprawdź instrukcję swojego pojazdu i stosuj się do zaleceń producenta.
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS