A A+ A++
Asortyment kasków rowerowych oferowanych przez producentów jest bardzo szeroki. Który więc kask wybrać? chotwitnote/123rf.com

Noszenie kasku podczas jazdy rowerem nie jest obowiązkowe – wspominaliśmy o tym przy okazji jednego z naszych ostatnich artykułów. Polskie prawo nie wymaga od rowerzystów korzystania z tego rodzaju zabezpieczenia. Wiele osób twierdzi, że warto jednak kask posiadać. Obecnie kasków na rynku oferowanych jest wiele – do koloru, do wyboru. Jak zatem wybrać odpowiedni dla siebie?

Kask chroni głowę rowerzysty podczas ewentualnego upadku. Warto więc zadbać o to, by był on odpowiednio do niej dopasowany – dzięki temu prawidłowo pełni swoją funkcję. Nie może być ani zbyt luźny, ani zbyt ciasny. Nieodpowiedni kask nie chroni głowy tak skutecznie – w momencie wypadku nie odkształca się i nie pochłania energii. Ponadto może przesuwać się względem głowy, czego skutkiem są dodatkowe obrażenia.

Obecnie asortyment kasków rowerowych oferowanych przez sklepy i salony rowerowe jest ogromny. To, co rozróżnia je między sobą, to przeznaczenie kasku, materiał, z którego jest wykonany, konstrukcja, rozmiar czy, rzecz jasna, wygląd. Kupując kask, pierwszą rzeczą, o której powinniśmy pamiętać, jest atest – nie wszystkie kaski go posiadają. Atest oznacza, że dany kask przeszedł pomyślnie serię testów sprawdzających jego funkcjonalność. Każdy kask posiadający atest powinien mieć normę EN 1078 – oznacza ona, że kask spełnia wszelkie dyrektywy Unii Europejskiej oraz może być legalnie sprzedawany na terenie Europy.

Kaski, które są zgodne z normą EN 1078, możemy znaleźć już za cenę… 40 złotych. Rozpiętość cenowa kasków jest ogromna – różnica wynosi kilkaset, a nawet i ponad tysiąc złotych. Możemy być jednak spokojni – za kwotę do stu złotych na pewno uda nam się znaleźć coś dla siebie.

Jaki rodzaj kasku wybrać?

Skoro większość kasków posiada atesty, nie zawęża nam to potencjalnego obszaru poszukiwań przyszłego kasku. Należy więc zdecydować, jakiego rodzaju kask potrzebujemy. Wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów kasków rowerowych:

  • kask mtb – to stanowczo najpopularniejszy rodzaj kasków. Przeznaczony do sportowej jazdy na rowerach górskich, ale stosowany jest również jako uniwersalny kask w jeździe po mieście lub do turystyki. Cechą, która odróżnia go od kasków innego rodzaju, jest duża liczba otworów wentylacyjnych oraz charakterystyczny daszek, który zamocować można z przodu kasku – chroni on rowerzystę przed słońcem lub deszczem. Zazwyczaj daszek można odpiąć.
  • kask szosowy – bardzo podobny do kasków MTB. Przeznaczony do jazdy szosowej. To, co wyróżnia go spośród innych kasków, to nieco bardziej agresywny wygląd, gdyż kaski te często projektowane są pod kątem aerodynamiki. Podobnie jak w przypadku kasków mtb, może być wykorzystywany do jazdy miejskiej lub turystycznej. Zazwyczaj kaski szosowe nie posiadają daszka – tylko niektóre modele są w niego wyposażone.
  • kask czasowy – w tego rodzaju kaskach aerodynamika to główna myśl przewodnia designu oraz funkcjonalności. Dzięki ich budowie cykliści mogą zaoszczędzić cenne na wyścigu sekundy. Zazwyczaj kaski te nie posiadają otworów wentylacyjnych – ich liczba jest mocno ograniczona. Często posiadają szybki mocowane na magnes, które zastępują okulary. Zazwyczaj ich cechą charakterystyczną jest wydłużenie kasku z tyłu głowy (nie wszystkie kaski TT ją posiadają).
  • kask miejski – jak sama nazwa wskazuje, kask przeznaczony do jazdy po mieście. W porównaniu do reszty kasków nie posiada zbyt wielu otworów wentylacyjnych. Duży nacisk w tego rodzaju kaskach kładziony jest na wygląd.

Co zakładają odważniejsi rowerzyści?

Wcześniej wymieniliśmy podstawowe rodzaje kasków rowerowych. Poniżej przedstawiamy nieco inne typy – takie, które przeznaczone są do sportowej, dynamicznej jazdy w terenie oraz akrobacji rowerowych.

  • kask “orzeszek” – przeznaczony do jazdy na rowerach typu bmx oraz freeride’ach. Charakteryzuje się solidną konstrukcją oraz, tak jak w przypadku kasków czasowych, brakiem otworów wentylacyjnych – dzięki temu chroni głowę znacznie lepiej od reszty kasków. Korzystają z niego zarówno rowerzyści, jak i deskorolkarze czy rolkarze.
  • kask full face – z tego rodzaju kasku korzystają sportowcy w dyscyplinach zjazdowych. Jego zadaniem jest nie tylko ochrona głowy, ale także szczęki podczas ewentualnego wypadku. Producenci oferują również modele z odpinaną częścią szczękową, dzięki czemu kask ten zyskuje dodatkowe zastosowanie jako kask enduro.
  • kask enduro – to grupa kasków łącząca w sobie cechy kasków mtb oraz full face. Przeznaczony do nieco bardziej dynamicznej jazdy w terenie. Ich konstrukcja jest bardziej rozbudowana w tylnej części w celu lepszej ochrony głowy.

Jak dobrać odpowiedni kask dla siebie?

Kiedy wiemy już, jaki rodzaj kasku potrzebujemy, należy zwrócić uwagę na poniższe aspekty:

  1. Rozmiar – zapewne to pierwsza rzecz, jaka przychodzi nam na myśl podczas wyboru – i słusznie. Jak wcześniej wspomnieliśmy, bardzo istotne jest, by kask był dopasowany do naszej głowy – nie może być za duży i nie może być za mały. Dodatkowo praktycznie każdy kask posiada z tyłu specjalną regulację, dzięki której możemy jeszcze lepiej wyregulować rozmiar.
  2. Technologię wykonania – niezależnie od kategorii produktu technologia wykonania to jeden z najważniejszych determinantów, które bierzemy pod uwagę podczas podejmowania decyzji. Obecnie większa część kasków rowerowych produkowana jest za pomocą technologii in-mould, czyli wtryskiwaniu spienionego polistyrenu do formy, w której jest już szkielet kasku. To właśnie dzięki tej technologii nasze kaski są lekkie i wytrzymałe. Udoskonaleniem technologii in-mould jest MIPS – polega on na tym, że kask zbudowany jest ze skorupy zewnętrznej oraz wkładki wewnętrznej, które w trakcie wypadku mają możliwości przemieszczania się względem siebie, dzięki czemu redukują siły działające podczas uderzenia.
  3. Jakość – bardzo ważne! Nie kupujmy kasków tanich i “byle gdzie”. Kask, tak jak rower, nie musi kosztować fortuny, by “robił robotę”. Jednak nie popadajmy w skrajność i nie żałujmy tych kilku złotych więcej, gdyż oznaczać to może kilka złotych, które wyrządzi nam dużo szkody. Dokładnie tak – najtańsze kaski są niewytrzymałe, nie spełniają swojej roli i mogą być przyczyną dodatkowych obrażeń. Kaski kupujmy najlepiej w sprawdzonych sklepach i salonach rowerowych, nie zaś u pani na bazarku.

Kask lekki jak piórko? A może waga nie ma znaczenia?

Wysoka cena determinuje jakość tworzywa, z którego kask został wykonany. Większość kasków o cenie nieco niższej niż te z najwyższej półki ma powłokę, która wykonana jest z tworzywa sztucznego, wystarczającej do jazdy rekreacyjnej, a nawet sportowej. Kaski droższe pokryte są powłoką ceramiczną – te wybierają zawodowcy. Podobno najłatwiejszym testem na sprawdzenie wytrzymałości kasku jest ściśnięcie go obiema rękami – jeśli kask stawia opór, oznacza to, że jest dobrze wykonany – sprawdźcie sami. Wnętrze kasku powinno być wyściełane gąbką lub pianką – zapewni to komfort podczas jazdy oraz zapobiegnie obtarciom. Warto zwrócić uwagę na to, czy kask posiada wkładkę antybakteryjną – zapobiega ona powstawaniu przykrego zapachu. Pamiętajmy, by wkładka była zdejmowana, dzięki czemu będziemy mieli możliwość czyszczenia jej.

Również waga kasku wpływa na komfort podczas jazdy. Im lżejszy kask, tym mniej obciąża naszą głowę i kark. Ma to duże znaczenie podczas dłuższych przejażdżek. Jeśli jest to jazda do pracy – kilka/kilkanaście minut dziennie – nie musimy przykładać do tego tak wielkiej – nomen omen – wagi.

Przyjrzyjmy się wentylacji – dobra wentylacja oznacza dużą liczbę otworów w kasku. W niektórych przypadkach ma sens rezygnacja z wentylacji na rzecz innych zalet, takich jak aerodynamika. Musimy mieć to na uwadze podczas wyboru rodzaju kasku. Dobra wentylacja zapewnia nam komfort podczas jazdy – im wyższa intensywność, tym większa wentylacja jest wskazana (wyjątkiem są kaski czasowe).

Wygląd – również ważna sprawa

To aspekt bardzo istotny z punktu widzenia nie bezpieczeństwa, lecz estetyki. Nie da się ukryć – obecnie dużą wagę przykładamy do naszego wyglądu. Dlatego producenci kasków wychodzą cyklistom naprzeciw i projektują szeroką gamę kasków o przeróżnej gamie barw, zdobień czy kształtów. Dzięki temu możemy być zawsze pewni, że każdy znajdzie coś dla siebie. Warto dobrać dla siebie kask posiadający elementy odblaskowe. Zapewni nam to lepszą widoczność na drogach, co zwiększy nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

Jak dobrać rozmiar kasku?

Właściwy dobór rozmiaru kasku to bardzo istotna, jeśli nie najistotniejsza sprawa. Nie tak trudno jest to zrobić. Każdy rozmiar kasku podany jest w centymetrach, dlatego musimy odpowiednio zmierzyć obwód swojej głowy. W tym celu najlepiej użyć miary krawieckiej. Obejmujemy nią głowę na wysokości około 1-2 cm nad linią brwi, w taki sposób, by nie czuć ucisku. Miara powinna przebiegać tuż nad uszami. Obwód głowy odczytujemy w centymetrach. Zakres dopasowania zazwyczaj wynosi 3 cm. Dzięki temu jesienią i zimą mamy możliwość swobodnego zakładania pod kask czapki czy chusty.

Jak prawidłowo założyć kask rowerowy?

“Data przydatności” kasku

Wiemy już chyba wszystko, o czym należy pamiętać podczas wyboru naszego przyszłego kasku. Po zakupie możemy z niego korzystać do woli. Pamiętajmy jednak, że kaski również mają “swoją datę przydatności”. Kończy się ona wraz z chwilą wypadku – nawet jeśli nie ma śladów zniszczenia, nie pełni swoich funkcji tak sprawnie jak przed wypadkiem. Jeśli jesteś posiadaczem kasku renomowanego producenta, pamiętaj, że takie kaski tracą “swoją ważność” po upływie około 4-6 lat. W tym czasie ich funkcje ochronne ulegają osłabieniu z wielu przyczyn – jedną z nich są warunki atmosferyczne.

Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: [email protected].
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTrzeba było 40 lat żeby pojawił się lek przedłużający życie śmiertelnie chorym na raka płuca
Następny artykułHrubieszowskie ciuchobranie