A A+ A++

Czytaj też: „Nic tak nie wydłuża drogi do awansu, jak niższe pochodzenie społeczno-ekonomiczne”. Czy na ścieżce kariery wszyscy jesteśmy równi?

Ten żart rysunkowy Scotta Adamsa dobrze oddaje to, jak w wielu firmach wygląda postrzeganie kultury organizacyjnej. Niby wiadomo, że jest niezwykle ważna, czasem nawet podejmuje się próbę jej stworzenia, ale rozdźwięk między głoszonymi hasłami a rzeczywistością bywa ogromny. Dodatkowo w młodych firmach na jej świadome kreowanie może brakować czasu. Szefowie mają tyle ważnych i pilnych spraw, którymi muszą zająć się sami, że odkładają kwestię kultury na później. Z nią jednak jest jak z nawykami – bez względu na to, czy poświęcimy im czas, i tak się stworzą. Przy sprzyjających okolicznościach powstanie np. rytuał jedzenia zdrowych śniadań, a przy niesprzyjających będziemy zaczynać dzień od oglądania śmiesznych filmików na smartfonie. Lepiej więc nie oddawać kultury organizacyjnej w ręce przypadku.

KROK 1: Pomyśl o kulturze najwcześniej jak się da

Podczas swoich lekcji na platformie edukacyjnej MasterClass namawia do tego Howard Schultz, twórca sukcesu Starbucksa. Podkreśla, że we wczesnych fazach rozwoju każdy dzień działalności firmy jest definiowaniem kultury organizacyjnej. Porównuje to do wychowywania dziecka: „Starasz się wcześnie wpoić mu podstawowe wartości, wyznaczyć odpowiedni kierunek i zbudować w dziecku poczucie własnej wartości”. To też oznacza, że kultury organizacyjnej nie ustalamy raz na zawsze. Warto, by podstawy (jeśli są dobre) pozostały te same, ale w odpowiedzi na warunki zewnętrzne, na to, jak rozwijają się pracownicy, kultura może trochę ewoluować.

KROK 2: Pożegnaj mity na temat kultury

Pierwszym jest ten, że tworzenie kultury sprowadza się do spisania kilku zasad, do których zagląda się od czasu do czasu, ale które mają niewielkie przełożenie na codzienność. W rzeczywistości kultura firmy to „niewidzialna ręka, która prowadzi i formuje organizację” (tę obrazową definicję znalazłam na stronie Instytutu Gallupa). Inaczej mówiąc, są to normy, przekonania, zasady postępowania, które czasem wybieramy, a czasem sobie ich nie uświadamiamy, ale które zawsze znajdują odzwierciedlenie niemal we wszystkim, co dotyczy firmy. Ślady kultury dostrzeżesz np. w wyglądzie biura (piłkarzyki mogą świadczyć o wadze zabawy), w ro … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPŚ w skokach: Najlepszy z Polaków 22. w Klingenthal. Triumfował Niemiec Karl Geiger
Następny artykułMinistrów dwóch, za to wiceminister jeden. Świętokrzyscy posłowie w rządzie Donalda Tuska