Jeśli komuś wydaje się, że Europa jest centrum motoryzacyjnego świata, to jest w błędzie. Stary Kontynent coraz bardziej traci na znaczeniu i w nadchodzących latach raczej się to nie zmieni.
O tym, że Chiny są największym rynkiem nowych samochodów wiadomo od lat. Ale w ubiegłym roku niespodzianek w zestawieniu nie zabrakło.
Według wstępnych danych dla 78 krajów świata, w 2022 roku sprzedano 78,48 mln aut, czyli o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Szacując dane dla brakujących rynków możemy przyjąć, że w zeszłym roku z salonów na całym świecie wyjechało 81,5 mln nowych samochodów.
Największym rynkiem nadal i bezkonkurencyjnie są Chiny. W Kraju Środka w zeszłym roku sprzedano 26,86 mln samochodów, czyli o 2 proc. więcej niż w 2021 roku. Na drugim miejscu, również niezagrożone są Stany Zjednoczone. Amerykanie kupili 13,83 mln nowych aut, czyli aż o 8 proc mniej.
Na trzecim miejscu niespodziewanie znalazły się… Indie. Hinduski rynek wzrósł o niezwykle 24 proc, w Indiach sprzedano w zeszłym roku niespełna 4,4 mln aut. Taki wzrost pozwolił zepchnąć z podium Japonię, w której sprzedaż spadła o 5 proc, zamykając się wynikiem prawie 4,2 mln samochodów.
Dopiero na piątym miejscu zestawienia znalazł się pierwszy europejski kraj, czyli Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi kupili niespełna 2,9 mln aut i jest to wynik podobny jak w 2021 roku.
Na żadnym innym rynku nie sprzedano więcej niż 2 mln nowych samochodów. Najbliżej tego wyniku była Brazylia (1,95 mln, -1 proc.), a nieco więcej zabrakło Wielkiej Brytanii (1,9 mln, -5 proc.) i Francji (1,87 mln, -10 proc). Minimalny spadek sprzedaży w Brazylii pozwolił temu krajowi wyprzedzić w zestawieniu Francję i Wielką Brytanię.
W rankingu dziesięciu największych rynków motoryzacyjnych świata zmieściły się jeszcze Korea Południowa (1,65 mln, -2 proc) i Kanada (1,55 mln, -7 proc).
Europa ma za sobą trudny rok. Spadek sprzedaży wyniósł 6 proc, sprzedano 12,93 mln aut, a jeśli w statystykach uwzględnić Turcję – 13,71 mln. Spadki zanotowały wszystkie znaczące rynki, poza Niemcami. Mocno spadła sprzedaż we Włoszech (1,48 mln aut, -10 proc) i Hiszpanii (0,93 mln, -8 proc). Polska, w której sprzedano w 2022 roku niespełna 482 tys. aut, zanotowała spadek o 7 proc, ale znalazła się na szóstym miejscu wśród największych europejskich rynków, wyprzedzając Belgię (422 tys, -7 proc) i Holandię (367 tys, -5 proc).
Pierwszą dziesiątkę uzupełniły Szwecja (323 tys, -4 proc) i Szwajcaria (258 tys, -7 proc).
Warto zwrócić uwagę, jak niedużym ry … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS