Zdajemy sobie sprawę z ekologicznego kosztu produkcji mięsa i nabiału, ale weganie i wegetarianie to wciąż tylko niewielki procent społeczeństwa.
Kolejne badania, takie jak to przeprowadzone niedawno w ramach Eurobarometru, potwierdzają, że Polacy coraz lepiej rozumieją wyzwania związane ze zmianami klimatu, jednak w mniejszym stopniu niż reszta Europy deklarują działania na poziomie indywidualnym, które mogłyby przełożyć się na korzyści dla planety. Inna nowa publikacja, „Zmiana klimatu a produkcja żywności – badanie świadomości mieszkańców Polski”, wykorzystująca ankiety przeprowadzone na zlecenie firmy Upfield Polska na reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Polski w czerwcu 2021 r. pokazuje, że dotyczy to również diety – wiemy, że niektóre posiłki wiążą się z większymi kosztami ekologicznymi, ale tylko w niewielkim stopniu motywuje nas to do zmian.
Aż 86% z nas rozumie zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi, jednak zaledwie 55% zgadza się, że są one spowodowane działalnością człowieka – mimo, że istnieje naukowy konsensus co do antropogenicznego źródła zmian. Jednocześnie aż 80% badanych deklaruje świadomość wpływu produkcji żywności na klimat, a 82% spośród nich chciałoby, żeby na opakowaniach produktów żywnościowych znajdowały się szczegółowe etykiety, informujące o negatywnym wpływie środowiskowym.
Mimo poczucia, że oznaczenia produktów pozostawiają jeszcze sporo do życzenia, Polacy potrafią wskazać kategorie żywności odpowiadające za negatywny wpływ związany z produkcją – czyli przede wszystkim mięso i produkty mleczne, które wg danych Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa łącznie odpowiadają za 14,5% globalnych, rocznych emisji gazów cieplarnianych. Mięso wołowe, wieprzowe i produkty mleczne wskazało 55% respondentów, mogących wybrać trzy grupy produktów. Na dalszych miejscach znalazły się drób, zboża oraz owoce i warzywa.
Na razie jednak ta wiedza nie przekłada się na porzucenie mięsa i nabiału, który w ramach „standardowej” diety spożywa 73% ankietowanych. Badanie Upfield Polska pokazuje, że wegetarianie i weganie to wciąż bardzo ni … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS