Nieuczciwe e-sklepy mogą wykorzystać nieuwagę konsumentów. Jak je przechytrzyć? Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.
Jak przechytrzyć nieuczciwy e-sklep?
Zakupy w Internecie to już dla nas chleb powszedni. Kupujemy coraz więcej, odruchowo przechodząc przez kolejne kroki zamówienia. Niestety mechaniczne działania często mogą narazić nas na stratę. To właśnie na brak uwagi liczą nieuczciwe sklepy i oszuści. Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.
Polecamy:
Po raz kolejny dodamy towar do koszyka, klikniemy ‘zamawiam i płacę’, podamy nasz numer karty lub skorzystamy z systemu szybkich płatności. Przyzwyczajeni do pewnego standardu, tylko pobieżnie przejrzymy witrynę sprzedawcy, rzucimy okiem na trzy pierwsze opinie w Google, a potem opłacimy zamówienie poprzez system integrujący płatność. Później pozostaje nam czekać na zakupiony towar. Tylko co, jeśli właśnie przelaliśmy pieniądze oszustom…?
ECK i CERT pokazują, na co zwracać uwagę, aby nie dać się oszukać, a jednocześnie nie spędzić pół dnia na zakupie jednej rzeczy.
SZYBKA LISTA KONTROLNA
Kto jest po drugiej stronie W zakładce kontakt sprzedawca powinien podać swoje dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i mail. Jeżeli nie możesz odnaleźć tych informacji lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp.
Miejsce rejestracji Poświęć kolejną chwilę, aby w regulaminie odnaleźć dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. Warto wiedzieć, czy masz do czynienia z firmą mającą siedzibę na terenie UE, czy poza nią. Jest to tak samo ważne, gdy sklep jest prowadzony w języku polskim i ma polską domenę.
Jak reklamować W regulaminie powinny zaleźć się też informacje o Twoich podstawowych prawach jako konsumenta – prawie do zwrotu, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) w okresie 2 lat. Sprzedawca musi również opisać procedurę reklamacji. Nie może zrzekać się odpowiedzialności np. na rzecz dostawcy przesyłki.
Czas realizacji, to nie to samo co czas dostawy. Jeżeli sprzedawca podaje jedynie czas realizacji, to ma na uwadze czas przygotowania paczki do wysłania, a Ty nie wiesz, kiedy ją otrzymasz. A jeżeli na dostawę towaru daje sobie więcej niż 30 dni, to znak, że produkt jest sprowadzany z Azji, a Ty możesz przyjąć rolę importera, a nie klienta…(dropshipping)
Błędy na stronie Sprawdź, czy strona nie zawiera rażących błędów językowych, niedziałających odnośników bądź innych elementów świadczących, że była przygotowana w pośpiechu. Czy prezentowane oferty nie odbiegają rażąco od rynkowych?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS