Krótkotrwały stres ma charakter mobilizujący i pozwala wydobyć z człowieka zdolności, które w normalnych warunkach pozostają głęboko w ukryciu. Problem pojawia się jednak, kiedy mamy do czynienia ze stresorami długotrwałymi, które, podobnie jak każdy inny czynnik negatywny, będą skutkować stopniowym spadkiem efektywności i jakości wykonywanej pracy. Jak sobie radzić z taką sytuacją? W jaki sposób zarządzać stresem, aby nie wpłynął on na rozwój naszej firmy?
Odpowiednia rekrutacja kadry pracowniczej to podstawa
Działania służące zarządzaniem stresem w miejscu pracy można wdrożyć już w momencie podejmowania decyzji o zatrudnieniu konkretnego kandydata. Każda osoba ma inne predyspozycje do odczuwania stresu, przez co presja czasu i waga wykonywanych obowiązków mogą w diametralnie różny sposób wpływać na członków tego samego zespołu. To właśnie kompetencje – a właściwie ich brak – są najczęściej czynnikiem, który wpływa na pojawienie się uczucia nieprzyjemnego stresu. Dlatego niezwykle ważną rolę odgrywa dostosowanie oczekiwań pracodawcy do możliwości, jakie oferuje konkretny pracownik. Przeglądając aktualne Praca Rzeszów można zauważyć, że większość z przedsiębiorstw jako jeden z wymogów zatrudnienia podaje właśnie odporność na stres. Sformułowanie to nie jest jednak tylko nic nieznaczącym frazesem, lecz stanowi jeden z najważniejszych aspektów przejścia całego procesu rekrutacyjnego.
Informacja zwrotna – kluczowy czynnik niwelujący poziom stresu
Nadzór nad pracownikami i kluczowymi aspektami funkcjonowania firmy to zaledwie część obowiązków, jakie spoczywają na członkach kadry zarządzającej. Kierownicy i menedżerowie powinni w sposób klarowny i zrozumiały formułować swoje wypowiedzi. Nie ma znaczenia, czy tematem rozmowy z podwładnym jest wyjaśnienie zakresu obowiązków, czy też sama ewaluacja dotychczasowej pracy – niedopowiedzenia i niewłaściwe przekazywanie istotnych wiadomości wpływa na rosnące uczucie stresu u pracowników, co w krótkim czasie może przerodzić się w spadek jakości wykonywanych przez niego działań. Obowiązek zadbania o dobrą komunikację leży jednak po stronie pracodawcy lub menedżera – nawet, jeśli ze strony pracownika nie padną dodatkowe pytania, to szczegółowe wyjaśnienie kluczowych kwestii powinno wyjść z inicjatywy osoby sprawującej nadzór lub prowadzącej rekrutację.
Dobra atmosfera – remedium na stres
Spełnienie wszystkich wcześniej wymienionych wymogów nie przyniesie zadowalających rezultatów, jeśli miejsce pracy będzie przepełnione szeroko rozumianą złą lub toksyczną atmosferą. Potyczki słowne, konflikty, starcia i kłótnie są czymś zupełnie normalnym w relacjach międzyludzkich, dlatego nikogo nie powinno dziwić ich występowanie w środowisku pracowniczym. Dobry menedżer powinien jednak posiadać zdolność do wyłapywania takich sytuacji, aby móc szybko wdrażać odpowiednie działania zaradcze. Pozytywny wpływ mają również spotkania integracyjne i budowanie więzi pomiędzy współpracownikami oraz między współpracownikami a kadrą zarządzającą. Takie inicjatywy skracają dystans, który stoi na przeszkodzie zaufania – cechy niezbędnej w dobrze zarządzanej firmie. Zaufanie to także mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Zarządzanie stresem w miejscu pracy zawsze stanowi spore wyzwanie. Efekty skutecznego zmniejszenia poziomu tego uczucia u pracowników wpływają na jakość wykonywanych przez nich obowiązków, co jest widoczne w nieprzerwanym rozwoju całego przedsiębiorstwa. Warto zatem spróbować – uzyskany rezultat końcowy odbije się w pozytywny sposób na każdej ze stron!
Materiał Partnera
Napisany dnia: 20.02.2024, 12:00
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS