Dzisiaj, 4 września (11:09)
Branża gier wideo pełna jest spektakularnych sukcesów, ale czasami nawet najbardziej obiecujące projekty kończą się sromotnym niepowodzeniem. Tak właśnie stało się z grą Concord od Firewalk Studios, która zaledwie dwa tygodnie po premierze została wycofana z rynku. Jak doszło do tej katastrofy? Przeanalizujmy tę smutną historię, która zdaje się, że zaskoczyła zarówno niewielką, ale oddaną społeczność graczy, jak i samych twórców.
Concord zapowiadane było jako innowacyjna strzelanka pierwszoosobowa, miała być jednym z największych objawień 2024 roku. Zespół twórców, mając do dyspozycji budżet sięgający nawet 200 milionów dolarów, postawił przed sobą ambitne cele i kładł nacisk na wysoką jakość produkcji. Sony, główny wydawca gry, liczył na spektakularny sukces, który mógłby jeszcze bardziej wzmocnić pozycję PlayStation na rynku.
Pierwsze sygnały, że Concord może nie spełnić pokładanych w nim nadziei zaczęły pojawiać się już przed premierą. Gracze i recenzenci krytykowali grę za brak oryginalności, przeciętną oprawę audio-wizualną i gameplay, który nie wnosił nic nowego do gatunku. Pomimo zastrzeżeń Concord trafił na półki sklepowe z ceną wynoszącą 40 dolarów (w Polsce, w zależności od sklepu i promocji ok. 150-200 zł) – kwotą, która już na samym początku wydawała się zbyt wygórowana, zwłaszcza w porównaniu do innych popularnych strzelanek, które są dostępne za darmo.
Premiera Concord okazała się dla Firewalk Studios brutalnym zderzeniem z rzeczywistością. Sprzedaż zaledwie 25 tys. egzemplarzy była ogromnym rozczarowaniem – zwłaszcza w obliczu ogromnych nakładów finansowych zainwestowanych w produkcję. W ciągu zaledwie dwóch tygodni od debiutu na rynku, gra wygenerowała przychód poniżej miliona dolarów, co stanowiło jedynie kroplę w morzu kosztów poniesionych na jej stworzenie.
Pod wpływem fali krytyki i niskich wyników sprzedaży, Firewalk Studios podjęło decyzję, która “zaskoczyła” branżę – Concord miało zostać wycofane ze sprzedaży, a gracze powinni otrzymać pełen zwrot kosztów. Decyzja ta była próbą ratowania wizerunku i uniknięcia dalszych strat, ale jednocześnie oznaczała symboliczne zakończenie jednego z bardziej kosztownych projektów w historii gier.
Pomimo tego, że Concord, z wiadomych przyczyn, błyskawicznie zniknął z rynku, to posiadał oddane grono fanów, a temat gry wciąż budzi emocje. Czy możliwe jest, że gra wróci na rynek w zmienionej formie? W swoim oświadczeniu, dyrektor Firewalk Studios, Ryan Ellis zasugerował, że zespół rozważa inne opcje, które mogłyby lepiej sprawdzić się na rynku i trafić do szerszego grona graczy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS